Aikuisen naisen malli on vielä kateissa

perfectmothers

Hollywood ei ole koskaan ollut armolllinen naisten vanhenemiselle. Jo 40-vuotias nainen, kuinka hehkeä tahansa, päätyy aika ajoin esittämään äidin rooleja, kun tyttöystävien ja romanttisten tarinoiden roolit menevät huomattavasti nuoremmille naisille. Asiaa eivät auta pakolliset alastonkohtaukset; katsojat ja tuottajat rakastavat naisten paljasta pintaa. Kukaan ei välitä 50-vuotiaan miestähden riippuvasta mahasta (antaahan se luonnetta hahmolle), mutta naisten on oltava timmissä kunnossa. Riippumatta siitä onko kyseessä tavallinen kotiäiti, sihteeri vai toimintatähti – naisten pitää näyttää hoikilta. Kuka nyt pitäisi pulleaa, tai vielä pahempaa, vanhaa naista kiinnostavana?

Asia ei toki ole näin mustavalkoinen, mutta valitettavan yleinen. Mitä enemmän itse tarinat keskittyvät siihen tosiasiaan että aikuinen nainen on kiinnostava, sitä enemmän me katsojatkin saamme realistisia naisenmalleja valkokankaille. Tuntuukin melkein hullulta, että yllätyn todenteolla kun vuonna 1968 syntynyt Naomi Watts ja 1966 syntynyt Robin Wright makaavat uimapuvut päällään laiskassa auringonpaisteessa elokuvassa Perfect Mothers. Naisten kasvot ovat aidot; naururypyt näkyvissä, kuulas mutta hieman ahavoitunut ja elämää nähnyt iho hohtaa puhtaana. Wright ja Watts eivät ole ikäluokkansa tyypillisimpiä edustajia. He ovat Hollywood-tähtiä joilla on personal trainerit ja ravitsemusneuvojat. He ovat hoikkia. He ovat kauniita. Pienestä kontrastista huolimatta naiset edustavat virkistävästi erilaista naiskuvaa Ranskassa asuvan ohjaaja Anne Fontainen elokuvassa – varsinkin kun kyseessä on kahden äidin ja näiden poikien välinen rakkaustarina. Dailymailin haastattelussa Watts on todennut, että elokuva muuttaa asioita. Hän ei sovi enää viattomien, nuorekkaiden tyttösten rooleihin joita Hollywood niin janoaa. ”Ura täytyy luoda uudelleen aika ajoin”, Watts on sanonut, ja näin todellakin on käynyt. Tuloksena on vahvempi, salaperäisempi ja persoonallisempi nainen – nuoret tyttöset tuntuvat mielikuvituksettomilta ja hajuttomilta.

pm
Naomi Watts ja James Frecheville elokuvassa Perfect Mothers.

Kahden yli 40-vuotiaan naisen ja näiden parikymppisten poikien rakkaustarina ravistelee käsitteitä siitä mikä on sopivaa. Se asettaa päälaelleen ikärajat joita toisinpäin on totuttu yhteiskunnassa kautta aikojen katsomaan selviönä; aikuisilla naisillakin on oikeus rakkauteen. Elokuva pistää katsojan ajatukset liikkeelle, eikä vähiten siinä kuinka upeita nämä aikuiset naiset ovat.

Vaikka Watts ja Wright esittelevät upeaa kroppaansa, ja antavat aikuisille naisille luontevan mutta hienon muodon valkokankaalla, ei Hollywood silti muutu – ainakaan nopeasti. 50-vuotias Helen Hunt on paremmassa kunnossa kuin useimmat parikymppiset. Silti Ride-elokuvan uimapukukohtauksissa rannalla kuvattiin huomattavasti nuorempaa sijaisnäyttelijää. Valinta on tietenkin Huntin oma, nainen kun toimii elokuvan ohjaajana sekä käsikirjoittajana. Lieneekö Hunt saanut tarpeekseen alan kaksinaamaisuudesta; The Sessions-elokuvassa Huntia esiteltiin alasti joka ikisestä kulmasta, kun samoissa petikohtauksissa näytellyt John Hawkes oli siveästi peitelty. Miesten alastomuus koetaan Yhdysvalloissa luonnottomaksi, ja se olisi nostanut ikärajan automaattisesti ylemmäksi.

Elokuvantekijät menivät siitä missä aita on matalin. Alastomat naiset ovat elokuvissa arkipäivää, asettaen naisille paineita täysin eri alueilla, asemaan joka tuntuu hankalalta. Ehkä Hunt ajatteli että ohjaajana hänellä on oikeus olla olematta enää näytillä, tai hänkin on joutunut kumartumaan Hollywoodin ulkonäköpaineiden ristiaallokossa. Se on sääli, sillä me haluamme lisää aikuisen naisen malleja elokuviin – aitoina, kauniina ja persoonallisina.

Kommentit