Black Widow ja Marvel/Disneyn oheistuoteseksismi

blackwidow

Marvel ja varsinkin oheistuotemarkkinoinnista vastaava Disney, olen teille hyvin, hyvin vihainen!

Olen viime päivinä seurannut keskustelua uuden Avengers: Age of Ultron -elokuvan tiimoilta. Sitä miksi ohjaaja Joss Whedon lakkautti Twitter-tilinsä ja miten hirveän myräkän Scarlett Johanssonin esittämän Black Widow’n kohtelu elokuvassa ja sen ulkopuolella aiheutti. Tämä myräkkä on hyvä asia, sillä se vihdoinkin jälleen kerran kertoo tavallisen elokuvankatsojan asenteiden muuttumisesta ja sitä kautta antaa indikaatiota myös studioiden suuntaan siitä, että muutosta todella kaivataan.

On kaivattu jo pitkään, ja se muutos olisi pitänyt olla tapahtunut jo.

Syy, miksi olen todella vihainen on Black Widow’n kaltaisten naispuolisten sankarihahmojen kohtelu. Ja kun se kaikessa karmeudessaan valkeni minulle seuratessani keskustelua Avengers-leluista ja muista oheismateriaaleista, alkoi savu nousta korvistani. Naishahmoja on tässä asiassa kyykytetty iät ja ajat, mutta sentään prinsessa Leia on saanut omia action figuurejaan. Tosin uusien Star Wars -lelujen tapauksessa siitäkin on jouduttu taistelemaan, mikä on ihan käsittämätöntä, kun kyseessä on niinkin ikoninen elokuvahahmo. Sosiaalinen media näytti kuitenkin taas voimansa (#WeWantLeia) ja Disney joutui kääntämään kelkkansa ja tuomaan markkinoille myös Leia-nukkeja.

Kaikki Avengers -elokuvia katsoneet tietävät, että Natasha Romanoff eli Black Widow on olennainen osa Avengersia. Ihan selkeästi osa kokonaisuutta, yksi Kostajista, vaikka hän ei sitä omaa elokuvaansa vielä olekaan saanut. Tästä kertoo myös hänen uusimmassa Avengerissa saamansa ruutuaika, joka on Vulturen tekemän tutkimuksen mukaan kolmanneksi eniten Kapteeni Amerikan ja Iron Manin jälkeen, ja jopa kaksi kertaa enemmän kuin vaikkapa Thorin saama ruutuaika (joka siis on kaikista Kostajista vähiten, vain noin 14 minuuttia, vrt. Black Widow 33 min ja Kapu 50 min). Myös elokuvan toinen naishahmo, Elizabeth Olsenin esittämä Scarlet Witch, on saanut ruutuaikaa 20 minuuttia

Mutta kun katsoo vaikkapa virallisia Avengers-paitoja, mukana ovat Thor, Kapteeni Amerikka, Hulk, Iron Man, Hawkeye, jopa Ultron ja Vision.

Mutta ei Black Widow, saatikka Scarlet Witch. Myös virallisista Avengers -figuuripaketeista naiset on jätetty pois.

Mitä tämä kertoo naishahmon arvostuksesta?

No tietysti sitä, ettei hahmo ole yhtä tärkeä kuin muut.

Screen Shot 2015-05-07 at 10.26.18

Mikä helvetti siinä on edelleen, että naispuolinen sankari ei muka voisi olla yhtä arvokas kuin miespuolinen? Jokainen puusilmäkin näkee, että Black Widow on sankarina ihan samalla tasolla kuin muutkin Kostajat. Ei hänen naiseutensa tee hänestä hahmona yhtään sen pienempää sankaria, vaikka elokuvan tuottajat sitä välillä yrittävätkin.

Suututtaa, että kaiken tätä vanhakantaista käsitystä vastaan tehdyn todistelun jälkeen yhä edelleen mies on sankari ja nainen ei. Sehän näkyy jopa virallisissa t-paidoissa, joista tytöille suunnatuissa lukee joko “I only date super heroes”, tai “I need a hero” kun taas pojille suunnatuissa lukee “Be a hero”.

marvelsexism

Harmittelin tätä jo muutama vuosi sitten vieraillessani Floridan reissullani Orlandon Universal Studiolla ja kahlatessani siellä läpi Marvel-aiheisia vaatteita. Naisille suunnatut olivat aiheltaan juuri näitä sankaruutta vain välillisesti koskettavia, eikä samanlaisia vaihtoehtoja, mitä poikien/miesten paidoissa oli, ollut tarjolla naisille.

Mieluummin minä omalle tyttärellenikin ottaisin paidan, jossa ollaan sankareita eikä vain deitata sellaista.

Jopa Hulk itse eli Mark Ruffalo oli huolissaan Black Widow’n saamasta tylytyksestä ja twiittasi huhtikuun lopussa huolensa:

ruffalotweet

Disney on yrittänyt kuitata asiaa sillä, että heidän tuotemarkkinoinnissaan tytöille suunnattu segmentti on jo täynnä. Hienohelmaisia prinsessoja. Eli koska tytöille on jo tarjolla Frozenia, eivät he enää tarvitse mitään supersankareita (eivätkä pojat puolestaan Frozenia)? Erikseen pojille ja tytöille suunnatut markkinat ruokkivat vanhentuneita sukupuolirooleja, joissa tytöt ovat söpöjä prinsessoja ja pojat päivän pelastavia sankareita. Sekä tytöille että pojille suunnatut tuotteet loistavat poissaolollaan. Mutta ehkä niiden aika olisi jo vihdoinkin? Mitä jos kokeilisi tarjota jotain perinteisestä markkinointimuotista poikkeavaa? Ainakin sille tuntuu naisten ja tyttöjen keskuudessa olevan kysyntää!

Numerot kun puhuvat puolestaan: uusimman Avengers-elokuvan katsojien sukupuolijakauma oli Yhdysvalloissa 60/40 eli katsojista lähes puolet oli naisia/tyttöjä.

Kommentit