Cosmopolis (2012) ★★★★

cosmopolis_feature

Ohjaaja David Cronenberg tulkitsee uskollisesti Don DeLillon kirjoittamaa Cosmopolista, keskittyen yksityiskohtiin ja dialogiin. Sen näennäisesti täysin epäkiinnostava juoni – multimiljonääri matkalla parturiin – muuttuu suljetussa tilassaan venytetyksi ajomatkaksi, jossa yksi hahmo menettää kaiken.

Robert Pattinsonin esittämä marmorikasvoinen miljonääri, nuorena rikastunut Eric Packer, on matkalla parturiin. Asiaa mutkistaa Manhattanilla vieraileva Yhdysvaltain presidentti, jonka vierailun johdosta matkasta saaren toiseen päähän tulee päivän mittainen. Pitkä valkoinen limusiini sulkee sisäänsä turtuneen, ilmeettömän, elämää ulkopuolelta tarkkailevan miehen joka autonsa suojista näkee tapahtumat vain lasin läpi. Omassa saippuakuplassaan kulkeva Packer ei omaa kosketusta aitoihin ihmisiin, työ on numeroiden ja kaavioiden leikkiä kiiltävillä näytöillä joita auto on täynnä, ja ihmiset piipahtavat autossa samoin kuin he vain käväisevät teflon-pintaisen Packerin elämässä.

Etananvauhdilla etenevästä autosta tulee tarinan ydin. Se panssaroi Packerin sisäänsä, suojaten tätä ulkona riehuvilta mellakoilta joissa osoitetaan mieltä talousmaailmaa vastaan. Samalla se suojaa miestä ihmistunteilta, aidoilta kanssakäymisiltä ja päätöksiltä. Tuore avioliitto rikkaan Elisen ( Sarah Gadon ) kanssa natisee jo liitoksistaan, Packer kertoo mitä haluaisi syödä, kyselee miksi he eivät rakastele ja pari käy pinnalta katsoen kevyttä, merkityksetöntä keskustelua joka saa epäilemään avioliiton syitä. Elise on vailla tarttumapintaa kuten miehensäkin, ja Packeria näyttää aidosti kiinnostavan vain tämän motiivit sekä parturissa käynti. Elise edustaa kauneutta, vanhaa rahaa, kulttuuria ja sivistystä; asioita jotka ilmiselvästi kiehtovat miestä joka on tehnyt omat rahansa käymällä häikäilemättömästi kauppaa.

Päivärutiinit ovat sarja ohjattuja oheistoimintoja, samalla kun Packer matkaa halki Manhattanin. Auto pysähtyy välillä ja mies syö, mutta todellinen elämänrytmi, tehtävät ja mielihalut toteutetaan tässä huippusuojatussa autossa. Päivittäinen lääkärinkäynti huipentuu eturauhasen tutkimukseen, jonka aikana Packerin ja naistyöntekijän välille kasvaa suorastaan eroottinen lataus. Kohtaus voisi olla huvittava, ellei se kiteyttäisi kylmän protagonistin elämää pähkinänkuoressa.

Raha valuu hitaasti miljonäärimme käsistä, samalla kun auto lipuu läpi kaupungin. Oikutteleva ja ennalta-arvaamaton valuutta Yuan tekee sen, mitä ulkomaailma tai yksikään ihminen ei pysty aiheuttamaan; Packerin pinta murenee säröillen rahan haihtuessa taivaan tuuliin. Absurdista automatkasta muodostuu merkityksettömien, merkityksellisten, outojen ja välillä jopa teennäisten keskusteluiden taistelukenttä. Jossain kadulla piileskelevä kasvoton uhkaaja houkuttelee miestä, uhmakkaasti itsetuhoisen tuntuinen Packer ei ajattele että mikään oikeasti koskettaisi häntä, ei edes kasvottoman uhkaajan ase. Uhkaajan roolissa pyörii herkullisesti ryvettynyt Paul Giamatti, jonka onneton hahmo on tarinan inhimillisen osa. Onneton parturikäynti jättää jälkeensä kamalan, keskeneräisen hiusvärkin ja lopullisesti pimahtamassa olevan miljonäärin; joka melkein kaipaa kuulaa kalloonsa.

Kivikasvoinen Pattinson tekee hyvää työtä nuorena miljonäärinä.

Robert Pattinson on erinomainen valinta Packerin rooliin. Kauniskasvoinen, ilmeetön ja vähäeleinen nuorukainen imee viileää hahmoa sisäänsä, tunnekylmyys välittyy hienosti jopa silmistä; niiden katse välttelee ihmisiä tai katsoo suoraan näiden läpi. Cronenberg on onnistunut tekemään autosta teatterinäyttämön jossa etäisyyttä otetaan ihmisiin myös fyysisesti. Ikkunoista näkyvä maailma on paikoin epäaidon näköinen, se tuntuukin lavasteelta – mitä se onkin – tehden elokuvasta näytelmämäisemmän, mutta samalla korostaen sitä että oikeasti elämää ei ole auton ulkopuolella. Ei ainakaan sellaista mistä pitäisi välittää.

Cosmopolis on elokuva joka tulee jakamaan mielipiteitä. Osa kuittaa sen tekotaiteellisena tai tylsänä, vailla oikeaa merkitystä tai edes kunnollista viihdearvoa. Meille muille se voi olla hieno näytös yhden miehen romahtamisesta, naamion putoamisesta ja omalla tavallaan nautinnollinen elokuvakokemus omalaatuisella tavalla. Se vaatii kärsivällisyyttä, oikeanlaisen mielentilan ja oikean katsojan.

[box type=”info”] Cosmopolis . Ohjannut: David Cronenberg. Käsikirjoittanut: David Cronenberg, Don DeLillo. Pääosissa: Robert Pattinson, Paul Giamatti, Juliette Binoche, Kevin Durand. Genre: Draama. Alkuperämaa: Kanada, Ranska, Portugali, Italia 2012. IMDb.[/box]

Kommentit