Edge of Tomorrow – Päiväni murmelina tieteiselokuvan mittakaavassa

edgeoftomorrow_featured

Joillekin jo siinä, että saa elokuvassa nähdä Tom Cruisen kuolevan parisen sataa kertaa, on tarpeeksi. Edge of Tomorrow tarjoaa juuri sitä, mutta sen lisäksi myös tyylikkään ja viihdyttävän scifiseikkailun. Doug Liman on urallaan ollut vastuussa mm. erinomaisesta draamatrilleristä Fair Game, Angelina Jolien ja Brad Pittin yhteen saattaneesta, pikkunäppärästä salamurhaajakomediasta Mr. & Mrs. Smith, mutta myös keskinkertaisesta tieteisseikkailusta Jumper. Limanilla on toimintaelokuvaohjaajana silmää viihdyttävälle kokonaisuudelle, ja tämä nousee esille myös Edge of Tomorrow’ssa. Elokuvasta muodostuu keskivertoa paremmin otteessaan pitävä toimintaseikkailu, joka käyttää hyväkseen mm. Päiväni murmelina (Groundhog Day) -elokuvassa nähtyä aikaluuppia, missä ihminen elää saman hetken uudestaan ja uudestaan.

Elokuvallisena teemana aikaluuppi on haastava toteuttaa hyvin. Samaa tapahtumaa toistava tarina kierähtää helposti tylsän toiston puolelle. Japanilaisen Hiroshi Sakurazakan romaaniin pohjautuva Edge of Tomorrow kuitenkin onnistuu tuomaan jokaiseen toistoon jotain uutta näkökulmaa.

Cruisen esittämä armeijan PR-upseeri Cage herää yllättävän tapauksen jälkeen upseerin natsat irti revittynä, rivisotilaana lähetettävänä kohti tuntematonta vihollista. Tuo vihollinen ei ole tästä maasta ja se uhkaa koko ihmiskunnan olemassaoloa. Sotilaille on kehitetty haarniskamainen puku, joka toimii yhtä aikaa panssarina ja asearsenaalina. Cage ei pukua ole koskaan käyttänyt, mutta Verdunin voitokkaan taistelun mukaan nimettynä Verdunin enkelinä tunnettu naispuolinen soturi Rita (Emily Blunt) puolestaan tuntee niin puvun kuin vihollisenkin läpikotaisin.

Normandian maihinnousua muistuttavassa väijytyksessä Cage kuolee -ja herää jälleen samaan tilanteeseen ennen hyökkäykseen lähtöä. Seuraavassa hyökkäyksessä hän kuolee jälleen. Ja herää muistaen edelleen kaiken. Pikkuhiljaa heräämisten ja kuolemisten kautta Cage oppii Ritan opastuksella vihollisesta asioita, jotka ovat elintärkeitä sen päihittämiseen.

edgeoftomorrow_800

Edge of Tomorrow’n ansioksi on luettava, että se onnistuu pitämään katsojansa otteessaan ja alituisessa jännityksessä. Koskaan ei pysty sanomaan, onko nähtävä kohtaus Cagelle ja Ritalle ensimmäinen, vai onko kaikki jo käyty läpi kymmeniä kertoja. Ennen kuin asian laita paljastetaan. Toistamisesta huolimatta jokaisessa kohtauksessa on jotain uutta. Alussa tietämätön Cage haparoi ja joutuu ottamaan monta kertaa uusiksi. Katsojalle tarina avautuu samalla tavalla pikkuhiljaa tapahtuvan oppimisen kautta. Sitten tarina kiihdyttää vauhtia samalla kun Cagen tietämys tilanteesta kasvaa, alun haparoinnin harpataan nyt yli vankalla kokemuksella ja matkataan kohti uutta. Samalla kun vauhti kasvaa, kasvaa myös intensiivinen jännitys. Ja tässä Liman onnistuu erinomaisesti ja luo vauhdikkuudessaan hyvin Bournemaisen toimintajännärin (Limanhan on ohjannut ensimmäisen Jason Bourne -elokuvan Medusan verkko).

Tieteisseikkailuja katsoneille tarinan kaari epäinhimillisine alieneineen ja sotilaiden robottihaarniskoineen on tuttu, mutta Limanin ote Christopher McQuarrien (The Usual Suspects) mukana kynäilemään käsikirjoitukseen on näyttävän tyylikäs ja viihdyttävä. Elokuva ei myöskään unohda huumoria, sillä liiallinen ryppyotsainen vakavuus usein koituu tämän genren elokuvien kohtaloksi.

© Päivi Laajalahti

[divider]INFO[/divider]

EDGE OF TOMORROW  Ohjaus: Doug Liman
Käsikirjoitus: Christopher McQuarrie, Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, perustuu Hiroshi Sakurazaka romaaniin ”All You Need Is Kill”
Pääosissa: Tom Cruise, Emily Blunt, Brendan Gleeson, Bill Paxton
Alkuperämaa: USA / Australia 2014
Genre: Sci-fi / toiminta
IMDb

Kommentit