Edison keksi sähkön ja gramofonin ja Bell (tai Meucci) keksi puhelimen, mutta kuka keksikään vibraattorin?

Se oli 1800-luvun lopulla vaikuttanut brittitohtori Mortimer Granville, joka kehitti sen hoitomuodoksi naisia suuresti vaivaavaa, hysteriaksi diagnosoitua sairautta parantamaan.

1800-luvulla naisen orgasmi oli asia, johon kuului olennaisena osana miehen seksuaalielin ja sen penetraatio, eikä muunlainen seksuaalinen nautinto ollut lääketieteellisten tutkimusten valossa mahdollista. Naiset kuitenkin kärsivät käsittämättömästä sairaudesta, jolle oli annettu nimeksi hysteria. Se ilmeni tunteellina ylireagoimintina ja jopa  hallusinaatioina, ja sen arveltiin johtuvan kohdun liikkumisesta, mistä sairauden nimikin johtuu. Hysterian alle niputettiin suuri määrä erilaisia ruumiillisia oireita, joille ei löytynyt selvää somaattista syytä.

Sairautta hoidettiin hieromalla naispotilaan genitaalialueita niin, että tuloksena oli “paroxysmi” (joka toki nykyisin tunnetaan paremmin orgasmina). Hysteriaa sairastavia naisia oli kuitenkin niin paljon, että lääkäreiden kädet joutuivat erittäin koville ja sähköisen vibraattorin keksiminen helpotti hulppeasti lääkäreiden työsarkaa.

Elokuvassa Hysteria Tri Granville (Hugh Dancy) on lääkäri, joka uudismielisyytensä saa potkut jokaisesta sairaalasta. Hän kun vaatii puhtautta ja lääkäreitäkin pesemään kätensä potilaita hoitaessaan. Lopulta hän saapuu Tri Dalrymplen (Jonathan Pryce) vastaanotolle, jossa hänet otetaan ilomielin vastaan. Dalrymple nimittäin uhkaa hukkua töihin, sillä hänen vastaanotollaan käy lähes pelkästään hysteriasta kärsiviä naisia.

Ja niin hukkuu töihin kohta nuori Granvillekin. Ystävänsä lordi Edmund St. John-Smythen (Rupert Everett) kanssa hän kuitenkin keksii sähköisen härvelin, jolla potilaan hoitoaikaa voitiin lyhentää jopa vain muutamaan minuuttiin.

Lääkärintöidensä ohella Granville ihastuu Dalrymplen tyttäreen Emilyyn (Felicity Jones), joka on täydellinen morsiankandidaatti urakiidossa olevalle nuorelle lääkärille. Toisaalta hän ystävystyy myös Dalrymplen toisen tyttären, aikanaan edistyksellisen ja naisten asiaa ajavan Charlotten (Maggie Gyllenhaal) kanssa, joka opettaa Granvillelle asian jos toisenkin naisista.

Hysteria ei ehkä toista historiaa sataprosenttisen tarkasti, mutta se on erittäin mielenkiintoinen katsaus yhä tänäkin päivänä hyssyteltyyn aiheeseen. Elokuvan tarina on puettu romanttisen komedian asuun, sillä lopulta itse vibraattorin keksiminen jää sivujuoneksi, samoin kuin myös itse Granville. Pääosassa ovat ihmissuhteet ja naisen asema yhteiskunnassa. Estradin varastaakin Gyllenhaal elokuvan kiinnostavimmalla hahmolla.

Romanttinen osuus elokuvassa jää loppujen lopuksi vähälle ja Dancyn ja Gyllenhaalin hahmojen välille kehittyvä rakkaussuhde jää vaille hahmojen välistä kemiaa. Heidän hienovarainen ystävyytensä ja tietynasteinen arvostuksensa välittyy katsojalle kyllä, mutta kipinät suhteesta puuttuvat täysin. Tätä kuitenkin korvaa Gyllenhaalin loistava hahmo.

Hysteria on hupaisa katsaus historiaan. Hupaisuutta lisää se, että suurin osa ihmisistä myhäilee aiheelle naisen omasta seksuaalisuudesta edelleen, yli sata vuotta myöhemmin.

_________________________________________________________________________________________________

Hysteria


Ohjaus: Tanya Wexler
Käsikirjoitus: Stepher Dyer, Jonah Lisa Dyer
Pääosissa: Maggie Gyllenhaal, Hugh Dancy, Jonathan Pryce, Felicity Jones, Rupert Everett
Genre: komedia / romantiikka
Valmistusmaa: UK / Ranska / Saksa / Luxemburg 2011
IMDb

Kommentit

kommentit

Powered by Facebook Comments

One Response

  1. Lasse

    Täytynee laittaa katsomislistalle, ainakin kuvauksen perusteella vaikutti sellaiselta romkomilta jonka minäkin jaksaisin katsoa, etenkin kaksinaismoralisteja ahdistavan aiheensa ansiosta. :)

    Mieleen tulee juonikuvauksen ja trailerin perusteella itse asiassa eräs toinen itseäni miellyttävä epäkorrekti ja epätyypillinen romanttinen komedia, jossa siinäkin oli – sattumaa vaiko typecastausta? – pääosassa Maggie Gyllenhaal, nimittäin Secretary.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.