Mama (2013) ★★★

mamafeat

Espanjalainen kauhuelokuva elää ja voi hyvin – kirkuen ja säikyttäen katsojat perinpohjaisesti. Tämänkin elokuvan takaa löytyy espanjalaisen kauhun nykymestari, Guillermo del Toro, tuottajan roolista. Miehen tyyli yhdistää lapsuuden traumoja fantasiaan ja puhtaaseen kauhuun toimii, se on kaunista, hyytävää ja joskus totaalisen yliampuvaa.
Ohjaaja Andrés Muschietti on ensimmäisellä elokuvallaan onnistunut hienosti, tumma ja riipivä tunnelma on paikoittain vangitseva, lyhytelokuvasta pitkäksi elokuvaksi rakentunut Mama on klassista espanjalaista kauhutarinaa. Mama toimii kaikilla näillä tasoilla, tummat seinät huokuvat pahuutta, lapset näyttäytyvät kauhuelokuvamaisesti kammottavina ja yliluonnollisuus ui katsojan huokosiin. Jos resepti toimii katsojalle, on luvassa hyytäviä hetkiä – Mama saa olkapäät nousemaan korviin ja hengityksen katkeilemaan.

Tummasävyinen tarina kertoo kahdesta nuoresta tytöstä, jotka päätyvät keskelle metsää autiotaloon asumaan. Onnettoman sattuman aiheuttaa perheen isä (kaksoisroolin näyttelevä Nikolaj Coster-Waldau), joka ampuu vaimonsa ja pakenee lapset autossaan virkavallalta – kuollen itse mystisesti talon sisällä. Isän veli Lucas etsii tyttöjä ja veljeään epätoivoisesti kuukausia, kunnes yksityisetsivä päätyy sään raiskaaman metsähökkelin pihaan, löytäen kaksi villiintynyttä tyttöä sisältä. Tytöissä ei ole mitään herttaista tai edes ihmistä muistuttavaa. Takkutukkaiset, nurinkurin ja kontillaan kävelevät puhekyvyttömät tytöt päätyvät erikoissairaalaan tarkkailtaviksi. Lucas haluaa tytöt huostaansa, punkbändissä soittava tyttöystävä Annabel (Jessica Chastain) ei ole yhtä innoissaan tulevasta korvikeäidin roolistaan. Tarinasta kietoutuukin Annabelin ja tyttöjen välinen tarina enemmän kuin mitään muuta, miehet ovat taka-alalla koska elokuvassa on kyse äitiydestä.

Tämän pariskunnan kannattaisi harkita kaksi kertaa ottaako kaksi villiintynyttä tyttöä luokseen.

Ja minkälaisesta äitiydestä? Kuinka tytöt ovat selviytyneet autiossa talossa pitkän ajan ilman aikuisia? Vastaus lienee ilmiselvä, aikuisvalvontaa on harjoitettu mitä erikoisimmassa mielessä. Tyttöjen suojelusenkeli, Mama, huolehtii omistaan – luoden painajaisen josta Annabel haluaisi herätä mahdollisimman pian. Hyytävä, karmiva ja epämiellyttävä hahmo leijailee aina näköpiirin laidalla jolloin kuvittelee nähneensä näkyjä. Mama on suojeleva hahmo, mutta vain lasten mielestä – katsoja haluaisi lähinnä ottaa ja juosta – lujaa. Oman lisämausteensa tuovat itse tytöt Lilly ja Victoria (Isabelle Nélisse ja Megan Charpentier). Vanhempi tytöistä, Victoria, pystyy sopeutumaan uuteen elämään helpommin kun taas Lilly on Maman lumoissa, tehden kaikesta astetta hermostuttavampaa. Elokuva ottaa lasten pelottavuudesta irti kaiken tehon, hyödyntäen hyvin villisti laukkaavaa mielikuvitusta ja lasten ”viatonta” naurua.

Elokuvan ongelmaksi muodostuu jännitteen lopahtaminen. Mama on kammottava hahmo, mutta kauhuelokuvissa yleensä se minkä näkee ei enää pelota. Mamaan tottuu nopeasti, ja vaikka tämä ei kaunis olekaan ja liikkeet ovat hirmuisia, menettää pitkitetyssä lopussa päähahmo tehonsa. Toinen ongelma on sivuava tarinankaari johon liittyy tyttöjä tutkiva psykologi, jonka johtopäätelmistä pitäisi rakentua jonkinlainen ratkaisu Maman tarinaan. Tri Dreyfussin (Daniel Kash) tutkimukset johtavat loppuratkaisuun, mutta itse hahmo häipyy tarinasta hätäisesti – tarina jää keskeneräiseksi.  Mama yhdistelee lapsuuden kauhutarinoita tehostefantasiaan, sen loppu pitkittyy pitkittymistään vesittäen hienosti rakennetun tarinan. Loppukohtaus on niin hölmö ja täysin ylivedetty että kaikesta jää hieman tunkkainen maku suuhun. Se ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa että Mama pelottaa, se toimii hienosti ihmisille jotka kammoavat tämän tyylisiä tarinoita, jotka haluavat että vaatekaapin ovet pysyvät yöllä visusti kiinni ja jotka eivät uskalla katsoa peiliin keskellä yötä.

Mama Ohjannut:Andres Muschietti
Käsikirjoittanut: Neil Cross
Pääosissa: Jessica Chastain, Nikolaj Coster-Waldau, Isabelle Nélisse, Megan Charpentier
Genre: Kauhu
Alkuperämaa: Espanja/Kanada 2013
IMDb.

Kommentit