Elokuvavuosi 2013: Festareiden helmet ja ne muut jotka eivät päässeet valkokankaille

muut

Kaikki hyvät elokuvat eivät Suomessa pääse aina teatterilevitykseen saakka. Onneksi erilaiset filmifestivaalit tuovat katsojille mahdollisuuden nähdä myös niitä erikoisempia ja pienempiä elokuvia valkokankaalla. Suomessa mm. Espoo Ciné, Rakkautta & Anarkiaa ja Night Visions tarjosivat joukon upeita elokuvia, eikä tarvitse lähteä Cannesin elokuvafestivaaleille saakka päästäkseen näkemään joitakin Suomen rajojen sisäpuolella näkemättömiä elokuvia. Tallinnassa marras-joulukuun vaihteessa järjestettävä Black Nights -elokuvafestivaali esittää myös useita sellaisia elokuvia, mitä Suomen festivaalit eivät.

Osa mielenkiintoisista elokuvista päätyy Suomessa suoraan kotiteatterijulkaisuksi, kuten tänä vuonna kävi muutamalle äärettömän mielenkiintoiselle elokuvalle. Onneksi suuri osa sentään julkaistaan kotiteatteriversioina, vaikka näitä kiinnostavia teoksia ei valkokankaille saakka tuotaisikaan -kiinnostuneille katsojille tämä tietysti tarkoittaa pidempää odotusaikaa.

Usein herääkin kysymys siitä, ovatko teatterilevitykseen päätyvät aina niitä parhaimpia elokuvia – helppo vastaus on tietenkin ei.  Toimituksemme keräsi viiden elokuvan listan vuoden 2013 elokuvahelmistä, jotka Suomessa nähtiin joko festivaaleilla tai jätettiin kokonaan julkaisematta valkokankailla, tai julkaistiin suoraan kotiteatteriversiona. Joukosta löytyy mm. toimituksen toisen osapuolen mielestä koko vuoden paras elokuva, jonka toivomme vielä pääsevän teatterilevitykseen myös Suomessa.

Stoker

(Filmitähden arvostelussa: blu-ray)

Vuonna 2013 suoraan kotiteatterijulkaisuun päätyneistä elokuvista Chan-wook Parkin ohjaama Stoker oli ehdottomasti omaperäisin ja vaikuttavin. Näyttelijänä tunnetun Wentworth Millerin esikoiskäsikirjoitus on kieroutunut tutkielma henkisesti häiriintyneestä perheestä ja omaperäisen väkivaltaisista elokuvistaan tunnetulle ohjaajalle se sopii kuin nyrkki silmään.

Stoker on yhtä aikaa psykologinen trilleri, kauhutarina ja romanttinen draama, mutta ennen kaikkea se on nuoren tytön kasvutarina. Pääosassa nähtävä Mia Wasikowska on täydellinen hiljaisena tyttönä, joka on valmis räjähtämään. Elokuvakokemuksena se on häiriinnyttävyydessään vaikuttava ja visuaalisesti ohjaajansa näköinen elokuva olisi toiminut hyvin myös valkokankaalla.

stoker_800

Wadjda

Nuori tyttö haluaa polkupyörän. Voiko aiheesta todella saada aikaan mielenkiintoisen elokuvan? Saudiarabialainen Haifaa Al-Mansour todistaa että voi. Hän on maansa ensimmäinen kansainvälisesti tunnetuksi noussut naispuolinen elokuvaohjaaja ja hänen ensimmäinen fiktioelokuvansa feministielokuva parhaimmillaan. Elokuvan Wadjda on nuori tyttö, joka näkee lähikaupassa vihreän polkupyörän ja päättää säästää rahat sen ostamiseksi. Hommassa on kuitenkin sellainen mutka, että Saudi-Arabiassa naiset eivät saa ajaa polkupyörällä, sillä sitä pidetään moraalittomana ja niinpä Wadjdan lähipiiri nousee tytön toivetta vastaan.

Wadjda nähtiin Suomessa 2013 Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla ja se palkittiin Venetsian elokuvajuhlilla. Tämä lämminhenkinen ja koskettava elokuva kuvaa yllättävällä avoimuudella naisen asemaa Saudi-Arabiassa sekä orastavaa vapautumista patriarkaatin kahleista.

wadjda_800

Stories We Tell

Toinen listamme R&A -elokuva on dokumentti. Näyttelijänä (vielä toistaiseksi) paremmin tunnetun Sarah Polleyn henkilökohtaista historiaa luotaava elokuva on avoimuudessaan herttainen ja tarinansa otteessaanpitävyydessään jännärin luokkaa. Polleyn näyttelijä-äiti kuoli tytön ollessa 11-vuotias ja jätti jälkeensä salaisuuksia, joita tytär avaa dokumentissaan.

Stories We Tell on koskettava katsaus show-bisneksessä elävän perheen kulissien taakse, mutta samalla herttaisen lämminhenkisesti kerrottu tarina, joka ei missään vaiheessa menetä huumoriaan. Monelta eri kantilta kerrottuna dokumentti vahvistaa Polleyn asemaa yhtenä kiinnostavimmista näyttelijästä ohjaajaksi siirtyneistä nimistä. Hänen edellinen työnsä, Take This Waltz oli jo huippuluokkaa. Stories We Tell on palkittu useaan otteeseen kriitikoiden toimesta ja dokumentti onkin hyvin potentiaalinen ehdokas kevään Oscar-kisoja ajatellen.

StoriesWeTell_800

Only Lovers Left Alive

(Filmitähden artikkeli)

Jim Jarmuschin ohjaama rakkaustarina on huumaava. Sen pääosissa elegantteina vampyyreina loistavat Tom Hiddleston ja Tilda Swinton. Elokuvan unenomainen ja viipyilevä tunnelma alleviivaa ajan merkitystä vampyyreille hienolla tavalla. Sen musiikki upottaa katsojan sisuksiinsa eikä päästä irti. Se antaa rehellisesti katsojalle jälleen luvan rakastaa vampyyreja.

Tarinan huumori on synkkää ja hienovaraista, jopa nokkelaa. Rakkaustarinan kruunaavat huumaavan kauniit näyttelijät, joiden vähäeleistä ja hiljaista näyttelemistä on pakko ihailla. Only Lovers Left Alive saapuu ainakin Ruotsissa teattereihin keväällä, joten toivomme näkevämme sen vielä Suomenkin valkokankailla. Filmitähti kävi katsastamassa elokuvan Tallinnan filmifestivaaleilla.

olla

This Is the End

Räävitön komedia This Is the End ei päässyt Suomessa valkokankaille lainkaan. Harmittavaksi ratkaisun tekee varsinkin se, että elokuva on kerännyt kiitosta ja kassatuloja maailmalla erinomaisesti. Lisäksi Suomeen saapuvat komediat ovat aiheuttaneet lähinnä närästystä Filmitähden toimituksessa – miksi The Internship nähdään mutta tällaisia helmiä ei?

Seth Rogenin ja Evan Goldbergin ohjaama maailmanlopun sekoilu on hulvatonta katsottavaa. Sen juonessa ei ole järjen hiventäkään. Se on vuoden 2013 huumorielokuvien ehdotonta kärkeä.

This Is the End pistää osan Hollywoodin tunnetuimmista näyttelijöistä esittämään itseään samalla kun maailmanloppu kirjaimellisesti kolkuttelee ovella. Se on rehellisesti sekoilukomedia, josta on turha etsiä hienostuneita vivahteita; se ei pyytele anteeksi. Rogenin lisäksi elokuvassa esiintyvät mm. Emma Watson, Jonah Hill, Jay Baruchel, James Franco, Backstreet Boys (kyllä) ja Channing Tatum – monien muiden näyttelijöiden ohella. Elokuva löytyy jo kotiteatterijulkaisuna ulkomaisista nettikaupoista; suomeksi tekstitetty versio julkaistaan maaliskuussa 2014.

thisistheend

Kommentit