Elokuvavuosi 2013 – mitäs silloin nähtiinkään?

2013_featured

Vuosi alkaa jälleen olla lopuillaan ja on aika katsastaa taaksepäin, mitä elokuvavuonna 2013 ehdittiinkään nähdä. Suomessa vuonna 2013 oli Kansallisen elokuva-arkiston listauksen ja oman tarkistelun mukaan tarjolla kaikkiaan 199 yleisen levityksen saanutta ensi-iltaa kotimaisia ja ulkomaisia elokuvia. Lukuun eivät ymmärrettävästi kuulu esimerkiksi festivaaleilla näytetyt elokuvat.

Vuoden aikana Filmitähden vakituinen toimitus (Ursula Borg ja Päivi Laajalahti) ennätti nähdä näistä ensi-illoista joko elokuvateatterissa tai myöhemmin kotiteatteriversiona yhteensä 147 eli noin 74%. Kahden naisen toimitukselle tämä on melkoisen hyvä saavutus!

Tyypilliseen tapaan alkuvuonna, Oscar-kauden alla Suomessa päästiin näkemään kansainvälisiä laatuelokuvia. Tammikuun kattaus olikin huikea. Silloin jännättiin ja kauhisteltiin Thaimaan tsunamia yhdessä kaikkien aikojen näyttävimmässä katastrofielokuvassa Selviytyminen. Tammikuussa ensi-iltansa saivat myös Quentin Tarantinon ohjaama ja käsikirjoituksesta Oscarin voittanut Django Unchained sekä Joe Wrightin ohjaama  näytelmämäinen Anna Karenina. Myös Kathryn Bigelow’n ohjaama Osama Bin Laden -jahti Zero Dark Thirty ja David O. Russelin ohjaama, Jennifer Lawrencelle pääosa-Oscarin tuonut Unelmien pelikirja saivat ensi-iltansa tammikuussa.

Unelmien pelikirja - Silver Linings Playbook
Jennifer Lawrence & Bradley Cooper

Helmi-maaliskuussa tarjonta keveni, vaikka helmikuulle mahtuukin Michael Haneken ohjaama, vuoden hiljentävin elokuva Rakkaus – Amour sekä tanskalaisen Thomas Vinterbergin ohjaama, ahdistavuudessaan vuoden tehokkain elokuva Jahti. Toimintaelokuvien osastolla viides Die Hard -elokuva ei puolestaan enää jaksanut innostaa ja Arnold Schwarzeneggerin paluu toimintatähdeksi oli The Last Standissa lähes ala-arvoisen tylsää.

Huhtikuussa vuorossa oli ensimmäinen yllättäjä, sillä Jonathan Levinin ohjaama zombikomedia Warm Bodies oli sympaattisessa hölmöydessään ihastuttava. Iron Man 3 onnistui parantamaan taas menoaan keskinkertaisen kakkososan jälkeen.

Toukokuussa sosiaalisen median painostuksesta Suomenkin valkokankaille tuotiin Harmony Korinen ohjaama Spring Breakers, genrejä sekoittava, erittäin omaperäinen elokuva teinitytöistä väkivallan tiellä. Spring Breakersin ohella vuoden ehkä eniten mielipiteitä jakanut elokuva, Nicolas Winding Refnin ohjaama Only God Forgives joko sai katsojan pauloihinsa graafisen painostavalla ilmeellään tai sitten vihaamaan kostotarinaa mitäänsanomattomana.

Spring Breakers - Selena Gomez, Vanessa Hudgens, Ashley Benson & Rachel Korine

Samoihin aikoihin kakkos-Star Trekin pelasti mahtava, Benedict Cumberbatchin esittämä pahis ja kesäkuussa Henry Cavill puki päälleen Teräsmiehen trikoot ja Man of Steel rynnisti tuhoamaan koko joukolla materiaa.

Kesä oli isojen ensi-iltojen aikaa. Kirjaimellisesti vuoden isoin elokuva oli Guillermo del Toron ohjaama Pacific Rim, joka veti maton täysin toimittajien jalkojen alla ja yllätti toimivuudellaan. Max Brooksin kirjaan pohjautuva World War Z pyrki tekemään samaa zombielokuvagenressä, mutta Wolverinen uusi seikkailu puolestaan jäi vain keskinkertaiseksi. Kesään kuului myös yksi vuoden suloisimmista draamakomedioista, Richard Linklaterin ohjaama Rakkautta… -trilogian päätösosa Rakkautta ennen keskiyötä.

Elokuussa nähtiin yksi vuoden parhaita kauhuelokuvia, The Conjuring – Kirottu ja päästiin nauramaan älyttömälle väkivallalle Kick-Ass -elokuvan yllättävänkin toimivan jatko-osan myötä. Veteraaninäyttelijöiden toimintaelokuvan Redin jatko-osa puolestaan ei jaksanut innostaa. Woody Allenin uusin Blue Jasmine osoittautui ohjaajan filmografiassa yllättävän vakavaksi. Se oli raa’an rehellisesti viiltävä tutkielma ihmisen hauraudesta, eikä se jättänyt jälkeensä kovinkaan kevyttä tunnelmaa. Elokuuhun mahtui myös Steven Soderberghin ohjaama HBO-elokuva My Life With Liberace sekä Cassandra Claren nuortenkirjaan pohjautuva Varjojen kaupungit: Luukaupunki, joka jakoi mielipiteet vahvasti kirjojen ystävien ja niitä lukemattomien kesken.

bluejasmine_cate

Syyskuussa hemmoteltiin Formuloiden ystäviä, sillä ensi-iltansa sai Ron Howardin ohjaama Rush, joka paljastui oikein toimivaksi draamaksi myös kilpa-autoilua pääasiallisesti inhoaville katsojille. Lokakuussa Greta Gerwigin kömpelyydellä ihastutti Noah Baumbachin elämänmakuinen draamakomedia Frances Ha ja kotimainen Dome Karukosken ohjaama Leijonasydän sai ihmiset ryntäämään elokuvateattereihin. Tätä kirjoitettaessa se on saanut jo lähes 200 000 katsojaa.

Lokakuuhun kuului myös fanityttöjen suosikki Thor: The Dark World, joka viimeistään teki pahaa velipuoli Lokia näyttelevästä Tom Hiddlestonista maailman seksikkäimmäksi rankatun miehen.

Marraskuussa seikkailtiin avaruudessa Alfonso Cuaronin ohjaamassa, huikaisevan hienossa Gravityssä, brittipubien oluenhuuruisessa maailmassa Edgar Wrightin ihastuttavan omaperäisessä komediassa The World’s End (joka sekin saatiin elokuvateattereihin sosiaalisen median kampanjan avulla) sekä totalitaarisessa tulevaisuudessa loistavassa jatko-osassa Nälkäpeli: Vihan liekit. Marraskuussa ensi-iltansa sai myös Irvine Welshin kirjaan pohjautuva hulvattoman musta komedia Filth .

filth

Joulukuu on ollut Hobitin. Kakkososa Smaugin autiottama maa teki vuoden parhaan avauksen Suomessa ja ensimmäisen viikkonsa aikana sen oli nähnyt jo reilusti yli 100 000 katsojaa. Katsojamäärissä Hobitin jalkoihin jäi niin Cannes-voittaja Adelen elämä: osat 1 ja 2  kuin Orson Scott Cardin tieteisromaaniin pohjautuva Ender’s Gamekin.

Kaksi muuta joulukuun ihastuttavaa ensi-iltaa olivat Lukas Moodyssonin ohjaama punk-komedia Me ollaan parhaita! sekä Disneyn kuvankaunis satu Frozen – huurteinen seikkailu.

Käymme Filmitähden suosikkeja vielä hieman tarkemminkin läpi vuoden varrelta lähipäivien aikana.

Kommentit

Tags from the story