Hitman – Absolution 9/10

hitmanabsolution

Kaljupäinen palkkatappaja palaa elämänsä kunnossa. Tuloksena on erinomainen kokonaisuus, joka yhdistää hiippailua ja räiskintää sopivassa suhteessa. Se haastaa pelaajan päättämään pelitavasta itse, ja kuorruttaa kaiken hienoilla grafiikoilla ja toimivalla pelimekaniikalla.

Agentti 47 lähetetään entisen käsittelijänsä perään naisen lähdettyä yllättäen ”Agentuurin” tehtävistä. Naisen motiivit ovat hämärän peitossa, mutta punakrakainen tappajamme on ammattimies, ja jäljittää naisen nopeasti. Tarina saa kuitenkin odottamattoman käänteen nuoren tytön muodossa ja agenttimme päätyy suojelemaan tyttöä kalliilla hinnalla.

hitman2
Peli tarjoaa monta eri lähestymistapaa, joita kannattaa harkita huolella.

Itse tarina on vain taustahyminää itse pelaamiselle. Se kuljettaa agenttia eteenpäin eri tehtävien välillä, mutta vastapuolen pelurit eivät varsinaisesti avaudu pelaajalle syvällisemmin. Mikä näitä pahiksia ajaa, rahanhimo vai pelkkä typeryys, sitä ei juurikaan jäädä pohtimaan. Mutta miksipä pitäisikään, Hitman ei ole koskaan ollut roolipeli eikä sellaiseksi yritä nytkään.

Peli toimii kuin juna. Se tasapainottelee hiiviskelytaktiikan ja suoraviivaisemman räiskinnän välimaastossa erinomaisesti. Useimmiten pelityylin valitsee pelaaja itse; peli ei tyrkytä ratkaisuja kentissä vaan jokainen saa pelata omaa agenttiaan kuten haluaa. Mitä vaikeamman vaikeustason pelaaja valitsee, sitä valppaampia vastapuolen pelurit tietenkin ovat, sitä enemmän näitä on ja näiden reaktiokyky on nopeampi ja meno kiivaampaa. Mutta hiiviskely onnistuu tästäkin huolimatta, vaikka piilopaikkoja saakin etsiä tiuhempaan. Hiiviskelyä edesauttaa erilaisiin valeasuihin pukeutuminen, jolloin voi pokkana kävellä vartijoiden ohi, kunhan ei jää tupeksimaan tielle liian kauaksi aikaa. Instict eli vaistomoodi tarjoaa pelaajalle mahdollisuuden seurata vastustajien liikkeitä ja kulkuratoja, antaen tilaisuuden taktikointiin. Talot, kujat ja tehtaat tarjoavat runsaasti piileskelypaikkoja, joihin voi mennä odottelemaan tilanteen viilentymistä. Hiiviskely on pelaajalle antoisampaa, se luo jännityksen tunnetta ja vaatii välillä pitkääkin pinnaa odotellessaan sopivan tilaisuuden avautumista.

Peli toimii kuin juna

Ammuskelu on suoraviivaisempi metodi edetä kentillä, ja toisinaan siihen joutuu oikeastaan väkisin. Mutta se ei haittaa. Ammuskelu on sujuvaa, toimii kuin tanssi ja suojasta ampuminen tekee tarpeellista tuhoa vastustajissa. Aseita on saatavilla runsaasti eri tilanteisiin ja räjähteiden käyttö ja niiden taktinen sijoittelu pelikentälle aiheuttaa pientä hyrinää taktikoivissa pelaajissa. Peli tarjoaa usein agentille muutaman eri tavan eliminoida vastustaja, se haastaa pelaajan ajattelemaan itse eikä tarjoa valmiita ratkaisuja. Niinpä räjähteen asettaminen oviaukkoon voi antaa pelaajalle kallisarvoisia sekuntteja eliminoida kadulla kulkevia tyyppejä tarkkuuskiväärillä, ja joskus kannattaa vain odottaa, hiipiä taakse ja kuristaa kohde hiljaa.

hitman3
Pelin maailma on taidokas, värikäs ja paikoittain todella vaikuttava.

Hitman Absolutionin maailma on rikas. Pelaajan ei yksinkertaisesti kannata lähteä juoksemaan ja räiskimään tietään eteenpäin. Taktiikkaa kannattaa harkita, virheitä välttää ja kuunnella sekä tarkkailla vihollisia – pistelaskusysteemi palkitsee kärsivälliset ja tarkat harkitsijat. Turhia tappoja kannattaisi välttää parhaan luokituksen saamiseksi, mutta tottakai joskus homma vain menee reisille ja pitää antaa aseen puhua. Hahmoihin, keskusteluihin ja yksityiskohtiin on panostettu huomattavasti. Kaikki näyttää käsittämättömän hyvältä ja kun pelimekaniikka on kuin sulaa voita hämmentäisi, on pelikokemus ensiluokkainen ja nautinnollinen. Äänisuunnittelu pistää kirjaimellisesti korvaan, äänet ovat herkullisia, reheviä ja aitoja – ne tuovat peliin hienon grafiikan lisäksi täysin uuden ulottuvuuden.

Peli tarjoilee tilastoja kenttien jälkeen, verraten pelaajaa muihin maamiehiin sekä koko maailmaan. Tuolloin houkutus yrittää pelata kenttä paremmin on kova. Toinen aktiivisempi osio yksinpelikampanjan ohella on Contracts, joka antaa pelaajalle mahdollisuuden luoda omat tehtävänsä, aseensa ja valeasunsa tutuissa kentissä. Nämä tehtävät voi jakaa muiden pelaajien kesken, haastaen nämä ylittämään oma suorituksesi.??Pelistä on hankala löytää mitään huonoa. Sen tarina ei ole mitenkään erityinen, mutta se kattaa hienosti agentin siirtämisen kentästä toiseen. Lisäksi se kantaa läpi pelin niin että siitä jaksaa kiinnostua, ja kaikkea ryydittävät dramaattiset hetket, pelaajan omat sydämentykytykset ja hienot, kauniit kentät. Peli on parantanut omasta mielestäni jokaisella alueella huomattavasti, raahaten 47:n uudelle ajalle. Se pistää ruoriin itse pelaajan, jonka päätettävissä on millainen pelikokemuksesta tulee. Sen viisi vaikeustasoa takaavat että ensikertalaiset saavat pelistä mahtavan kokemuksen 47:n ohjaimissa, mutta veteraaneille on haastetta tarjolla enemmän kuin tarpeeksi. Hitman Absolutionista muodostui hieman yllättäen yksi hienoimmista ja nautinnollisimmista pelikokemuksista viimeisen vuoden sisään. Agentti 47 on palannut vahvasti, ja toivon että seuraavaan peliin ei mene yhtä kauan.

© Ursula Borg

ds_peli

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_text_separator title=”Info” title_align=”separator_align_center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

Hitman – Absolution 9/10 (Nordic Limited Edition, Xbox 360)

Kehittäjä: IO Interactive
Julkaisija: Square Enix
Genre: Toiminta
Julkaistu: 11/2012

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_separator][/vc_column][/vc_row]

Kommentit

Tags from the story
, ,