Kuka nappaa Oscarit?

oscar

Tunnustettakoon heti alkuun, että en henkilökohtaisesti ole koskaan uskonut Oscareiden olevan elokuvamaailman puolueettomin juhla – paras harvoin voittaa. Oscarit kiinnostavat minua säihkeen, näyttelijöiden ja tunnelman vuoksi – eivät siksi että olettaisin Oscareiden menevän koskaan oikeille elokuville. Kultaisella miehellä on takanaan pitkä historia, ja tänä vuonna ne jaetaan jo 85:ttä kertaa. Menneiden voittajien listaa katsoessani näen monta kompromissia, käsittämätöntä valintaa ja Hollywoodille niin tyypillistä kumarrusta perinteiselle ”amerikkalaisuudelle” – kyseessä on suuren luokan markkinointikoneisto ja selkääntaputtelukerho.

Kaikki kyynisyys ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Oscarit ovat glamouria täynnä, juontajasta ja vitseistä puhutaan seuraavana päivänä hyvässä ja pahassa, ja voittajia ruoditaan kovalla kädellä. Filmitähden kolme toimittajaa yrittivät päästä yhteisymmärrykseen siitä, kenelle Oscarit tänä vuonna menevät. Voitte olla varmoja siitä että mielipiteet jakautuivat, sillä kenelläkään meistä ei ole kristallipalloa – ja Akatemia on toisinaan arvaamaton. Veikkaus on kuitenkin hauskaa, ja yritimme parhaamme.

Parhaan elokuvan Oscar on tänä vuonna mysteeri. Kun ehdolla on peräti 9 elokuvaa, joista muutama on perinteisessä mielessä todellinen yllätys, voi valinnasta tulla mielenkiintoinen. Argon valintaa vastaan puhuu se tosiasia, että ohjaaja Ben Affleck ei poikkeuksellisesti ole ehdolla parhaan ohjaajan pystistä, kuten ei myöskään ainut kaupallisesti menestynyt ja varteenotettava naisohjaaja Kathryn Bigelow. Voiko Argo tehdä pientä tilastohistoriaa voittamalla parhaan elokuvan Oscarin ilman ohjaajapystiä? Se on kuitenkin voittanut suurin piirtein kaikki mahdolliset muut palkinnot (Golden Globe, BAFTA, SAG…) tähän mennessä. Me veikkaamme että voi. Toinen vahva ehdokas on tietenkin Steven Spielbergin Lincoln, joka aiheenaan on periamerikkalainen ja vetoaa varmasti Akatemian jäseniin teemoillaan ja sanomallaan. Niin mukavia yllätyksiä kuin Beasts of the Southern Wild ja Amour ovatkin, ei niillä ole asiaa voittajiksi tässä gaalassa, edes ohjaajan kategoriassa.

Argo tekisi parhaan elokuvan voitollaan pienimuotoista tilastohistoriaa.

Spielberg vie melko varmasti parhaan ohjaajan Oscarin Lincolnillaan kumartaen perinteille ja yhdelle aikamme menestyneimmistä ohjaajista. Lincoln tulee kahmimaan myös toisen palkinnon – kukaan tuskin uskoo kenenkään muun kuin Daniel Day-Lewisin mahdollisuuksiin parhaan miespääosan -kategoriassa. Miehen suoritus suoraselkäisenä ikonisena Lincolnina on ikimuistoinen, ja takuuvarmaa Oscar-ainesta. Niin hyvä kuin Joaquin Phoenix onkin Mestarissa, on tämä kategoria lukittu Day-Lewisille tuoden tälle kolmannen pystinsä. Eikä suotta, sillä edelliset pystit tuoneet suoritukset elokuvista My Left Foot ja There Will Be Blood ovat koskettavia ja Lincolnin rooli on looginen jatkumo miehelle joka tekee elokuvia harvakseltaan.

Paljon villimpi kategoria on parhaan naispääosan Oscar, joka voi mennä kenelle vain. Ennakkosuosikkia ei ole. Amourin Emmanuelle Rivan voitto olisi mielenkiintoinen ja rohkea valinta, mutta valinnan vaikeudesta kertoo jotain se että Filmitähden toimituksen äänet jakautuivat kolmen naisen kesken. Jessica Chastain oli ehdolla jo Piiat-elokuvasta, ja naisen suoritus itsepäisenä ja peräänantamattomana agenttina on erinomainen – samalla se kumartaisi hyvin menestyneen Zero Dark Thirtyn suuntaan antaen tälle tunnustusta. Jennifer Lawrencen suoritus Unelmien pelikirjassa on ikimuistoinen, mutta voiko vain 22-vuotias Lawrence oikeasti voittaa pystin? Odotamme mielenkiinnolla.

Sivuosa-Oscarit ovat miesten osalta tänä vuonna mielenkiintoisempia kuin pääosa-kategoria. Robert DeNiro teki huikean roolin Unelmien pelikirjassa, Alan Arkinille soisi Oscarin herkullisesta roolistaan Argossa ja sekä Tommy Lee Jones että Christopher Waltz löivät laudalta vastanäyttelijänsä omissa elokuvissaan. Mestari on elokuva jolle ei rakkautta Akatemian suunnalta ole paljon suotu, ja niinpä veikkaamme että Philip Seymour Hoffman korjaa potin. Tasaväkinen kategoria tulee aiheuttamaan äänihajontaa, mutta me toimituksessa olimme tästä valinnasta täysin samaa mieltä. Hoffmanin suoritus on enigmaattinen, oikeastaan pääosan veroinen, ja ansaitsee pystinsä. Jos uskoisimme että pysti jaettaisiin aidosti sivuosasta, tarinaa ja päähahmoja tukevasta erinomaisesta suorituksesta, Tommy Lee Jones olisi oikeutettu voittoon.

Les Misérablesin huikea massiivisuus ja tunnelma tuovat Anne Hathawaylle tämän ensimmäisen Oscarin. Kategorian muut ehdokkaat ovat todellakin sivuosissa, eivät ikimuistoisia suorituksissaan, vaikka herkullisia ovatkin. Kategoriaa vaivaa elokuville tyypillinen hyvien naisroolien puute, roolit ovat kovin vaatimattomia jolloin Hathawayn koskettava ja raaka tulkinta Fantinena nousee kevyesti muiden yläpuolelle.

Parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin tulee nappaamaan melkein epäilyksittä Amour, saaden näin edes jonkinlaista tunnustusta siitä tosiasiasta että kyseessä on yksi viime vuoden kirkkaasti parhaita elokuvia. Argo tullee putsaamaan pöytää teknisillä ansioillaan, korjaten mukaansa pystit leikkauksesta ja äänityksestä.  Suurtuotannoksi luettava musikaali Les Misérables korjannee potin sekä maskeerauksesta että puvustuksesta. Paco Delgado, joka vastaa elokuvan puvustamisesta, saa kuitenkin kovan vastustajan Anna Kareninan puvustajasta Jacqueline Durranista, joka on on ollut ehdolla jo aiemmin. Les Misérables on vahva ehdokas myös musiikki- ja laulukategorioissa, vaikkakin uskomme erinomaisesti menestyneen Skyfallin saavan Akatemian huomion sekä tunnarillaan että Thomas Newmanin säveltämällä scorellaan.

Anne Hathawayn suoritus Les Misérablesissa tuonee tälle Oscarin.

Piin elämää muistetaan erikoistehoste-Oscarilla, ellei elokuva nappaa myös Oscaria musiikistaan. Alkuperäinen käsikirjoitus voi mennä ohjaaja Michael Hanekelle, vaikka enemmistö toimituksestamme uskoo Quentin Tarantinon sanallisen säilän voimaan tällä kertaa. Valitseeko Akatemia tyylikkään, ehkä hieman perinteisemmän tarinan ja antaa kunnian itävaltalaiselle Hanekelle, vai hieman epätavallisemmalle tarinalle ja kaaokselle jota kutsutaan Tarantinoksi? Sovellettu käsikirjoitus jakoi myös toimituksen mielipiteet täysin kolmeen. BAFTAn voittanut Unelmien pelikirja on vahva ehdokas, mutta Lincolnilla ja suosittuun kirjaan perustuva Piin elämä ovat täysin tasaväkisiä ehdokkaita.

Niin kiinnostavaa kuin veikkaaminen onkin, kukaan ei täysin varmasti tiedä mitä Akatemia ja sen äänestäjät ajattelevat. Lobbaus on kovaa ja kyseessä ovat suuret rahat – vaikkakin yleensä se parhaan elokuvan Oscarin voittanut teos ei olekaan sitten siitä kiinnostavimmasta päästä. Voittaako muhkea, periamerikkalainen Lincoln vai pienimuotoisempi, itse Hollywoodille leppoisasti naureskeleva ja kevyempi Argo? Oscar-gaala näytetään suorana Nelosella sunnuntaina klo 23:55 alkaen. Luvassa on taas suomalaisten juontajien sekavia puheita, punaisen maton glamouria ja takuuvarmasti koskettavia hetkiä, riippumatta siitä kuka voittaa. Gaalan juontaa koomikko Seth MacFarlane – onko Family Guy -sarjan luoja luontevampi roolissaan kuin viime vuoden veteraani Billy Crystal?

Kommentit

Tags from the story