Maleficent – Pahatar on Jolien varassa lepäävä fantasia

maleficent_pahatar

Maleficent lepää Angelina Jolien huumaavan kauneuden varassa; jopa siinä määrin että katsoja olisi täysin tyytyväinen katsomaan ivallista ja lumoavan kaunista Pahatarta puolitoista tuntia ruudun täydeltä. Prinsessa Ruususen tarinan ilkeimmän hahmon  uusiksi laittava elokuva on visuaalisesti koukuttava, lennättäen astetta kepeämmän ja viattomamman päähahmon ilmoihin vetäen katsojan mukanaan ihailemaan liikettä ja säihkettä. Jolie on niin täydellinen Pahatar, että elokuvasta on hankala kirjoittaa ilman että se kuulostaisi täydelliseltä rakkauskirjeeltä naiselle.

Tarina kertoo valtakunnan maagisesta puolikkaasta vartioivasta keijusta, fantasiahahmosta, jonka viattomuus ja lapsenilo ryöstetään patriarkan vallanhimon avulla. Pahatar on suloinen, ilkikurinen mutta sydän puhdasta kultaa oleva hahmo jonka kauneus on herkkää. Kuten niin moni kaunis asia, Pahattarenkin elämä hakataan maahan pahojen aikeiden, kunnianhimon ja miehen petoksen avulla. Pahattaresta kasvaa kaikille tunnetumman tarinan pahis, hahmo joka vannoo kostoa. Asetelma on herkullinen ja uskottava – viattomuudesta kumpuaa säälittömämpi paha, jonka polte tukahduttaa alleen hahmon perimmäisen luonteen.

Siinä missä Pahattaren maailma on maaginen, on ihmisten elämä täynnä pokkurointia ja juonitteluja. Kuningasta esittävä Sharlto Copley ei omaa rahtustakaan charmia, ja muodostuu tarinan epämiellyttävimmäksi hahmoksi kertaheitolla. Miehen rinnalla Pahattarenkaan pahimmat juonittelut eivät tunnu vakavilta rikoksilta – Jolie luotsaa sarkastista ja haavoittunutta Pahatarta tyylikkäästi eteenpäin tehden tästä pidetyn hahmon.

Jolie ja Riley muodostavat tarinan parhaan yksikön.
Jolie ja Riley muodostavat tarinan parhaan yksikön.

Tarinan ongelmaksi muodostuvat suvantokohdat. Pahatar tuntuu kaikessa kauneudessaan ja odottelussaan toisinaan tylsältä – aikaa hukataan prinsessa Auroran kasvamisen kuvaamiseen ja aika tuntuu matelevan. Pahatar samoilee sereenisen näköisesti ympäri valtakuntaa, luoden kauniit kasvonsa kohti taivaita, odotellen ajan kulumista. Tarina tuntuu pysähtyvän paikoilleen kunnes se räjähtää jälleen toimintaan loppuselvittelyssä. Pahatar on Jolien elokuva. Kuningas on vastenmielinen ja unelmien prinssistä (Brenton Thwaites) muodostuu tyhjänpäiväinen koiranpentukatseen omaava mies, jonka vetovoima on tiskirätin luokkaa. Elle Fanning prinsessa Aurorana on suloinen mutta auttamattomasti Jolien raudanlujan vetovoiman varjossa. Niinpä elokuvan kovan ytimen muodostaa yksin Jolie, erinomaisena apunaan Sam Rileyn esittämä Diaval. Parivaljakossa on satumaailman ilkikurista pilkettä joka tuntuu tuovan hempeälle tarinalle hieman syrjää.

Disneyn perinteiset satuelementit ovat hienosti kasassa. Magiaa, hyviä haltijoita, suuri taistelu ja visuaalisesti ylivertainen maailma. Se on lapsille suunnattu satu josta suurimmat pelon aiheuttajat on karsittu rankalla kädellä pois. Nykymaailmassa se tuntuu jopa todelta ja uudelleenkirjoitus raikkaalta. Sen tervetulleena alaviitteenä voidaan lukea feminististä sanomaa mikäli sitä haluaa etsiä. Perinteisimmät satumuodot automaattisesti pahoista naisnoidista ja elämän mullistavista prinsseistä voisi heittää jo romukoppaan.
Mistä tarinan pahikset yleensä tulevat? Aiheutetuista traumoista, synkästä menneisyydestä – historiankin kirjoittavat voittajat, totuus voikin joskus olla toisenlainen.

© Ursula Borg

[divider]INFO[/divider]

MALEFICENT  Ohjaus: Robert Stromberg
Käsikirjoitus: Linda Woolverton
Pääosissa: Angelina Jolie, Elle Fanning, Sam Riley
Alkuperämaa: USA 2014
Genre: Fantasia / Seikkailu
IMDb

Kommentit