Missä ovat hyvät naispääosat vuonna 2013?

gravity_featured_620x250

Sandra Bullockin henkeäsalpaavan vaikuttava roolisuoritus Alfonso Cuaronin ohjaamassa Gravityssä veti Filmitähden toimituksen hiljaiseksi. Lisäksi se nosti pintaan spekulaatiot ensi kevään Oscareista, sillä Bullock on ehdottomasti ehdokaslistalla.

Mutta mitä muita hyviä naispääosia vuonna 2013 onkaan nähty? Jos jätetään laskuista Suomessa vasta tämän vuoden puolella ensi-iltansa saaneet elokuvat, mutta jotka olivat jo mukana viime kevään Oscar-kisoissa, tarjonta näyttää varsin laihalta.

Mihin ovat kadonneet kaikki hyvät naispääosat? Eikö niitä enää kirjoiteta? Hyviä miespääosia nousee mieleen joukottain, mutta naiset loistavat poissaolollaan. Mielenkiintoisia sivuosarooleja on naisnäyttelijöiltäkin nähty tänä vuonna, mutta pääosat puuttuvat. Sivuosista nousee esimerkiksi Kristin Scott Thomasin uudelleenmäärittelemä narttu Nicolas Winding Refnin ristiriitaisessa mestariteoksessa Only God Forgives.

Tietenkään kaikkia tämän vuoden elokuvia emme ole vielä nähneet. Osa laatuelokuvista on toistaiseksi julkaistu vain elokuvafestivaaleilla (esimerkiksi Cannes-voittaja Adelen elämät on toimituksellamme vielä näkemättä) tai ne ovat tulossa vasta loppuvuodesta. Osa laatuelokuvistakin taas päätyy maassamme suoraan dvd-julkaisuun.

bluejasmine_cate

Bullockin huikean suorituksen lisäksi kuluvalta vuodelta nousee oikeastaan vain viisi muuta potentiaalista naispääosaa. Woody Allenin ohjaamassa Blue Jasminessa Cate Blanchett tekee upeaa työtä elämässään hukassa olevana entisenä seurapiirirouvana, ja on varmasti vahvoilla ensi kevään Oscareissa. Voitto ei olisi lainkaan mahdottomuus neljä kertaa ehdolla olleelle ja kerran himoitun palkinnon sivuosasta (The Aviator, 2004) voittaneelle Blanchettille.

Anne Fontainen ohjaamassa draamassa Perfect Mothers nähdään kaksi vaikuttavaa naispääosasuoritusta. Naomi Watts ja Robin Wright pistävät itsensä peliin rohkeassa elokuvassa, missä äidit ja pojat rakastuvat ristiin.

francesha2_600

Kevyemmistä aiheista nousee esille kaksi hienoa roolisuoritusta. Julie Delpy Richard Linklaterin ohjaamassa draamakomediassa Rakkautta ennen keskiyötä on ihastuttavan aito keski-ikäinen nainen absurdeine ongelmineen. Noah Baumbachin ohjaamassa Frances Ha:ssa puolestaan nähdään nuorempi nainen elämänhaasteineen. Greta Gerwigin kömpelö ja vastuuton Frances on tarkkanäköinen tutkielma siitä hetkestä, kun nuoruudesta pitäisi kasvaa vastuulliseen aikuisuuteen, mutta mieli elää edelleen lapsenkengissä.

Nuorista näyttelijöistä haluamme nostaa vielä What Maisie Knew -elokuvan hurmaavan Onata Aprilen, joka sykkii kyseisen draamakomedian viattomana tähtenä. Tälle ilmeikkäälle tyttöselle toivomme pitkää ja mielenkiintoista uraa!

© Päivi Laajalahti

Kommentit