Night Visions pitää jälleen hereillä

carrie

Night Visions Maximum Halloween 3013 järjestetään 30.10. – 3.11.2013. Tarjolla on niin huumoria, romantiikkaa kuin perinteistä kauhuakin. Jos kaipaatte opasta kuinka selviytyä pitkästä yön kestävästä putkesta, voitte lukea Filmitähden viime keväänä julkaiseman selviytymisoppaan.

Festivaaleille saapuu mielenkiintoisia vieraita, mm. legendaarinen Udo Kier,  jonka elokuvista neljä kuuluu tänä vuonna ohjelmistoon. Myös You’re Next ja V/H/S/ 2 -elokuvat käsikirjoittanut  (ja V/H/S/2:n ohjannut) Simon Barrett saapuu esittelemään elokuvansa tapahtumaan. Perinteisien elokuvanäytösten lisäksi Night Visions tarjoaa runsaasti oheistapahtumia, klubeista ravintolailtaan jossa yhdistetään elokuva ja näytöksen jälkeinen illallinen. Filmitähti pistää jakoon pika-arviot elokuvista jotka olemme jo kerenneet nähdä; listaa päivitetään ensi viikon kuluessa.

The Colony

Uusi jääkausi on vallannut maapallon. Ihmiset elävät askeettista elämää maanalaisissa siirtokunnissa, peläten pienintäkin flunssaa. Flunssaa tappavampi vastustaja nostaa kuitenkin päätään, tuoden peliin mukaan kasan hyytäviä, verenhimoisia ihmisolioita. Jääkaudella selviytyminen on tarpeeksi rankkaa, ja toivo edes pienen sulan maakaistaleen löytymisestä ovat vähäiset. The Colony on yhdistelmä perinteisempää hirviökauhua ja selviytymistaistelua ankarissa oloissa. Laurence Fishburne sekä Kevin Zegers tähdittävät tätä melko onnistunutta tarinaa, joka ei käänteillään yllätä mutta jaksaa kiinnostaa viimeiseen juoksuaskeleeseensa saakka.

Don Jon

Jos on koskaan kuullut MTV:n sarjasta Jersey Shore, niin tietää millaista hahmoa käsikirjoittaja-ohjaaja-näyttelijä Joseph Gordon-Levitt esittää elokuvassa. Aika täyttyy ulkonäön huolehtimisesta, kirkossa ripittäytymisestä ja naisten iskemisestä. Naisia arvioidaan rankoin kriteerein, ja pornoon addiktoitunut Jon ei saa yhden yön suhteista varsinaisesti mitään – kunnon porno voittaa aidon naisen aina. Scarlett Johanssonin esittämä, lievästi laskelmoivalta tuntuva, hempukka saapuu sekoittamaan limaisen sankarimme pään. Tuloksena on raikas, hauska ja kepeä komedia jossa asioista puhutaan paitsi oikeilla nimillä, myös soveliailla visuaalisilla avuilla. Julianne Mooren kypsempi nainen luo hienon kontrastin hukassa olevalle Jonille, ja tuloksena on täydellisen viihdyttävä katsomiskokemus.

John Dies At the End

Omalaatuinen ja hauska John Dies At the End on outo tapaus. Välillä ei tiedä katsooko oikeasti scifi-elokuvaa, vai pilvipäiden kirjoittamaa sekoilukomediaa nuorista miehistä jotka joutuvat keskelle outoja tapahtumia. Yliluonnollisia tapahtumia tutkivat John ja David ottavat vastaan tallustelevat omituiset otukset sopivalla hurtilla huumorilla. Tuloksena on etsivän työtä, yliluonnollisia ilmiöitä ja aikamatkailua sisältävä sekopäinen kokonaisuus jossa ohjaaja Don Coscarelli on antanut palaa surutta. Ei tätä voi vakavasti ottaa, mutta tuloksena on toimiva, erilainen ja ennenkaikkea kiinnostava elokuva.

Cornetto-trilogia

Edgar Wright, Simon Pegg ja Nick Frost ovat trio joka onnistuu naurattamaan aina. Shaun of the Dead on zombielokuvien parhaimmistoa, ja puhtaana huumoripalana ansainnut kulttistatuksensa jo aikoja sitten. Harva elokuva kirvoittaa niin monta klassista hetkeä, unohtumatonta one-lineria ja kestää niin monta katsomiskertaa kuin tämä hieman ulalla olevien kaverusten selviytymisyritys keskellä zombien valtaamaa Lontoota. Hot Fuzz siirtää Peggin ja Frostin kyttäparodiaan, jossa mikään ei ole pyhää. Tuloksena on käsittämätön juonivyyhti, jossa pienen kylän poliisivoimat ovat helisemässä salaliiton varjossa. Trilogian viimeinen elokuva – The World’s End kertoo ehkä maailman rankimmasta pubkierroksesta historiassa. Viisi kaverusta, 12 pubia ja yksi ilta. Simon Peggin ja Edgar Wrightin sanansäilä toimii saumattomasti – luvassa on naurunpurkauksia ja outoja, todella outoja käänteitä.

theworldsend

We Are What We Are

Tummia sävyjä tunnelmallisesti kuvaileva, pinnan alla karmeita asioita piilotteleva We Are What We Are kertoo tarinan epätavallisesta perheestä. Äidin kuoltua perheen tyttäret joutuvat ottamaan osalleen tehtäviä, joita 99% väestöstä juoksisi karkuun kiljuen. Hillitty, vähäeleinen ja yllättävän rauhallinen elokuva kuvaa kauniisti groteskeja asioita – kannibalismi tuskin koskaan on ollut yhtä tyylikästä. Veri lentää eikä väkivallalta vältytä. Elokuva on yhtä paljon kertomus lasten noususta vanhempien valtaa vastaan, sekä itsenäistymisestä, kuin tarina lihan perimmäisestä himosta.

Carrie

Night Visions esittää Stephen Kingin romaaniin perustuvan klassikon juuri kun uusintaversio saapuu teattereihin. Vanhassa on edelleen vetoa, sillä näyttelijöiden tulkinnat ovat hienovaraisia vaikkakin hyytävän dramaattisia. Uskonto on paranormaaleja ilmiöitä pelottavampaa. Sissy Spacek Carriena on kovia kokeva nuori tyttö, jonka voittaa pelottavuudessaan ainoastaan äitiä esittävä Piper Laurie. Elokuvasta sai lähtölaukauksensa myös ohjaaja Brian Palman ura, ja se säilyy edelleen yhtenä parhaimmista Stephen King-tulkinnoista.

You’re Next

Asetelma on kauhuelokuville hyvin tyypillinen. Perhe läheisineen asettuu juhlistamaan viikonloppuna vanhempien hääpäivää syrjäiselle maaseudulle. Taloon hyökkää joukko tuntemattomia ihmisiä, jotka tuntuvat napsiva ihmisiä mitä erilaisimmilla keinoilla yksi toisensa jälkeen. Tarina ei ole kovin omaperäinen, vaikka onnistuukin nostattamaan kulmakarvoja jos hyvin käy. Käteen jää keskivertoinen kauhuilu, jota katsomalla kyllä oppii kuinka selviytyä moisesta hyökkäyksestä jos niikseen tulee. Pisteet oppitunnista.

Kommentit

Tags from the story