Dead Island – Riptide 6/10

deadislandriptide

Zombien valtaama saari hurmaa kauneudellaan, ja eksoottisilla tapahtumillaan. Visvaisilta zombeilta puuttuu kuitenkin karismaa, ja itse peli hukkuukin selviytyjiensä lailla monotoniseen suorittamiseen, machete kädessä. 

Tarina jatkuu melkein samalta sekunnilta, mihin edellinen osa päättyi. Banoin saaristosta paenneet sankarit kiikertävät helikopterilla merellä seilaavalle alukselle, ainoastaan huomatakseen tunteja myöhemmin että virusta ei voi paeta kukaan. Epäonnekkaiden sattumien summana joukkio päätyy Palanain saarelle, samaan soppaan josta on juuri paennut. Saarella joukkio asukkaita taistelee sairastuneita mutanttihirviöitä vastaan parhaan kykynsä mukaan, ja osa on vetäytynyt reippaasti sisätiloihin piiloon tai menettänyt järkensä. Lomakohteena Palanain saari tuntuu äärettömän huonolta idealta, eikä itse peli paranna fiilistä lainkaan. Tämä on sääli, sillä halusin pitää pelistä suunnattomasti – ovathan zombit ja selviytyminen mielenkiintoisia teemoja.

Pelaaja pääsee pelin alussa valitsemaan omakseen yhden neljästä hahmosta, sankareista jotka ovat immuuneja virukselle. Alun rytinän jälkeen tunnelma laantuukin huomattavasti, ja tuloksena on suorastaan antikliimaksinen zombie-seikkailu. Veri lentää, raajat sätkivät mutta varsinainen pelko ja adrenaliinin jyske korvista puuttuu. Peli rakentuu vahvasti tehtävien suorittamisen ympärille. Tuntuu että jokaikinen saarella oleva hahmo haluaa sinulta jotakin; pattereita, vöitä, aseita, simpukankuoria, räjähteitä. Lista on loputon ja hermot kiristyvät sitä mukaan kun missio-lista kasvaa valikossa. Tuloksena on kammottavalla tavalla itseään toistava peli, jossa pelaaja samoaa ympäri saarta, päätyy paikkaan X, taistelee zombeja vastaan ja kerää kaiken mahdollisen mitä laukuista ja hylätyistä taloista löytyy. Menossa ei ole seikkailun tuntua. Pelaaminen on suorittamista, pahimmillaan esine jota lähdit hakemaan vaatii ensin toisen esineen noutamisen – homma tuntuu noidankehältä.

dir_1arvostelu
Reilusti lekalla päähän.

Taistelumekaniikka on toimiva, mutta auttamattomasti tylsä. Mitään erikoisempia liikkeitä ei ole, veri roiskuu komeasti ja zombiet hajoavat osiin; mutta taisteleminen on yhden napin hakkaamista ilman mitään kommervenkkejä. Hauskinta on potkaista kohti laukkaavaa (kyllä, laukkaavaa) niljaketta napakasti päähän, ja jatkaa potkimista kunnes tyyppi örähtää viimeisen sävelensä. Pelaamallani naishahmolla, Xian Meilla, on mukavat korkokengät joiden korot uppoavat lihaan herkullisesti. Olo on voittamaton. Ammuskelu on turhauttavaa rajallisten panosten ja hatarien pyssyjen vuoksi, machetella ja muilla lyömäaseilla hakkaaminen on hauskaa kunnes varsi katkeaa. Aseita voikin vaihtaa ja parannella ympäri saarta löytyvissä huoltopisteissä, mutta itse totesin potkimisen toimivan erinomaisesti. Pomotappeluissa ei kuitenkaan pärjää ninja-asenteella, ampuma-aseita ja erikoisammuksia on oltava jotta nämä yli-inhimilliset tyypit kaatuvat.

Hahmogalleria on ennakko-odotuksia vastaava. Saari on täynnä ärsyttäviä ihmisiä jotka kinuavat sinulta jotakin. Osa näistä hahmoista on pelkureita, ja osa niin maata ravisuttavan turhia ihmisolioita, että pelaaja jää ihmettelemään miksi moisten selviytymisestä pitäisi edes huolehtia. Ääninäytteleminen on tasaista pajatusta ilman eläytymisen häivääkään, ja sama fiilis vaivaa koko peliä. Suorittamalla tehtäviä oma hahmo paranee ominaisuuksiltaan, samoin kuin aseet joita voit käyttää. Tuomalla asukkaille tavaroita myös näiden selviämismahdollisuudet paranevat, sikäli tämä enää jotakuta kiinnostaa. Zombeja voi sentään hakata, ympäröiviä ystäviä ilmeisesti ei. Ja uskokaa pois, minä yritin.

dir3arvostelu
Laiturilla riittää tungosta.

Dead Island Riptide on peli, josta halusin pitää. Teemastaan huolimatta se on yllättävän hidastempoinen peli. Sen ainoa nopeasti liikkuva elementti on ripeästi etenevät zombielaumat, jotka toisinaan ponnahtavat kimppuusi hieman yllättäen. Nämä hetket olivatkin harvoja jolloin halu selviytyä kävi tämän pelaajan mielessä. Taistelumekaniikaltaan monotoninen mutta tehokas peli ei tarjoa mitään jännittävää. Se toistaa liikaa ensimmäisen osan teemoja, ja tuntuukin kopiolta joka on sutaistu maineensa vuoksi kasaan. Juoni sisältää salaliittoteorioita, sekoitettuna terveeseen vainoharhaan ja järjettömyyteen – mutta pelin edetessä kiinnostus siihen miksi kaikki tapahtuu – hiipuu jonnekin taka-alalle. Pelin loppupuolella olen järjettömän väsynyt tekemään palveluksia ihmisille, kuvittelin että zombien käynnistämä selviytymistaistelu olisi hieman jännittävämpi. Olen ainoastaan kyllästynyt, väsynyt ja haluan hemmettiin tältä saarelta. Nyt!

© Ursula Borg

ds_peli

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_text_separator title=”Info” title_align=”separator_align_center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

Dead Island – Riptide 6/10 (Xbox 360) 

Kehittäjä: Techland
Julkaisija: Deep Silver
Genre: Toiminta
Julkaistu: 
04/2013

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_separator][/vc_column][/vc_row]

Kommentit

Tags from the story
, ,