Gears of War – Judgment 7/10

gearsofwarjudgment

Rehellistä räiskintää ja rynnistystä tarjoava GoW:Judgment on genreä puhtaimmillaan. Se ei kikkaile turhia hienouksilla, vaan juoksuttaa pelaajaa eteenpäin tasaisesti ja varmasti. Sen tempo on välillä hengästyttävä, mutta kun kaikki sujuu kuin raiteilla kulkisi, on kokemus positiivista perusmättöä. 

Pelaajista ehkä tuntui siltä, että Gears of Warin tarina oli saatettu päätökseen. Niinpä uuden pelin juoni kääntyykin locustien uhan ja näin koko tarinan alkutaipaleelle, kuten tänä vuonna julkaistavissa peleissä on tavaksi jo muodostunut. Protagonistiksi on tällä kertaa heitetty Damon Baird, joka Kilo-komppaniansa kanssa on heitetty sotatuomioistuimen eteen selittelemään tekojaan. Tarina etenee neljän sotilaan kertomana, kevyt tarina tukee hyvin varsinaista pelaamista eli armotonta räiskintää.

Jokaisen kertomuksenpalasen tarinoi eri hahmo, ja näin pelaaja ohjastaakin neljää eri sotilasta pitkin taistelutantereita vaihtelevissa tilanteissa. Jokainen sotilas tuo kerrontaan omaa persoonansa, ja hahmoissakin on selkeitä eroja. Joukkion ainut nainen, Sophia, on paljon kevyempi pelata kuin tankkimaiset miehet – vaikka kaikki pärjäävätkin kentällä tositilanteessa tasavahvasti. Peli etenee kenttä kentältä tarinaa kertoessa, juoni ei liene omaperäisin eikä kovin syvällinen, mutta toimii hyvin räiskinnän lomassa.

gow
Viholliset ovat välillä todella nopeita.

Itse räiskintä onkin sitten eri asia. Peli on täynnä toimintaa, ja vihollisaallot hyökyvät tasaisina nauhoina kohti sankareitamme. Vihollisia on useita lajeja, ja ja näihin purevia aseita mukavasti jaossa pitkin kenttiä. Suoraan kohti ryntäily ei oikeastaan kannata, luodit pureutuvat kulloisenkin päähahmon nahkaan melko ahnaasti, ja mittarit ovat pian punaisella. Välillä tuntuikin, että sankarimme ovat yllättävän haavoittuvaisia sekä kömpelöitä. Viholliset ovat nopeampia ja ketterämpiä, ja lähietäisyydelle tullutta locustia on esimerkiksi hyvin vaikea ampua. Tällöin joutuu turvautumaan väistöliikkeisiin, nyrkiniskuihin tai uskolliseen moottorisahaan. Toisinaan viholliset kestävät aivan liian monta luotia, imien niitä itseensä paljoakaan huojumatta – kun taas itse on yhdestä osumasta polvillaan konttaamassa. Vaikeustaso heittelee näin ollen joskus yllättävänkin paljon, ja välillä saa olla aidosti huutamassa tv-ruudulle naama punaisena. Jokaisen kentän päätteeksi peli tarjoilee nähtäväksi kerättyjä tähtiä, pääosumia ja suolistuksia. Hyvin pian käy selväksi, että eri kentistä saa irti enemmän pisteitä erilaisilla taktiikoilla.

Aseissa on mukavasti valinnanvaraa, aseen vaihto tapahtuu heittämällä yhtä nappia painamalla joten vauhti ei pysähdy hetkeksikään. Lisäksi pelaaja voi käyttää erilaisia kranaatteja, ja vaihtelevasti tarjolla olevia taktisempia aseita joilla viritellä ansoja kuten miinoja kohti hyökiville aalloille. Jokaisessa kentässä on tarjolla myös haastavampi moodi, joka avautuu seinään heijastuvasta punaisesta GoW-logosta. Salaisten arkistojen kätköistä avautuu lisää informaatiota, mutta myös lisää haastetta edessä olevaan kenttään. Vihollisia voi tulla normaalikenttää enemmän, se voi rajoittaa aikaa, ammuksia tai aseita joita saat käyttää läpäistäksesi haasteen. Loppujen lopuksi kyseessä on kuitenkin hyvin perinteinen Gears of War -peli, kentät täynnä räiskintää ja menoa. Aseita ei pahemmin tuunailla, eikä muitakaan ominaisuuksia parannella juuri missään vaiheessa. Pääpaino on toiminnassa, peli on puhtaampi räiskyttelypeli kuin edeltäjänsä, eräänlainen kevyempi versio.

gow2
Eri kentistä saa parhaat pisteet mukautumalla erilaisiin taktiikkoihin.

Kenttä kentältä eteenpäin rynnivä peli tuntuu kuitenkin hieman yksitoikkoiselta. Suurempaa dramatiikkaa ja tarinaa kaipaaville Judgment ei tarjoa mitään kovin herkullista. Se rupeaa puuduttamaan ainaisine vihollisaaltoineen, ja tuntuu saman toistolta pelin edetessä. Peli kyllä hienosti vaihtelee tilanteita, jopa pelaajan kuoltua jatkokohta ei ole täysin samanlainen vaan pelaajan täytyy skarpata uudestaan – kenttä on uusiutunut vihollisineen. Yksinpelikampanja ei kestä kovinkaan kauaa, mutta peli tarjoilee mukiinmenevää moninpeliä sitä halajaville. Horde-tila on unohdettu kokonaan, mutta tilalle on tarjoiltu paljon uutta. Survival – ja OverRun -tilat tarjoilevat eri sotilastyyppejä, jotka taistelevat yhdessä locus-aaltoja vastaan. Insinööri pystyy korjaamaan murentuvia ja puolustettavia kohtia kyvyillään, kun lääkintämies ammuskelee lääkintäpaketteja tarpeen tullen. Tämä tarkoitaa maksimissaan viiden pelaajan yhteistyötä, tai vihollislaumat peittävät puolustettavat kohteet ja sankarimme alleen.

Pelistä jää suuhun kevyt maku. Siitä puuttuu Gears of War-sarjasta tuttu dramaattisuus ja keskittyneempi meno. Tarinan alkuun vievä peli on kevytversio tutusta pelisarjasta, siitä puuttuu paljon kikkailuja ja valikkoteppoiluja. Näin se on puhtaampi räiskintäpeli, joka on ajanvietteenä mainio, vaikkakin yksitoikkoisempi kokemus. Hahmot jäävät juuri niin etäisiksi kuin voi räiskintäpelissä olettaakin, peli on melkein vanhanajan pelihallimeiningiksi luokiteltavaa kentästä toiseen etenemistä. Sellaisenaan se toimii erinomaisesti, pysähtymättä oikeastaan sekunniksikaan, ja tarjoaa tätä kaipaaville toimivaa ja sulavaa ammuskelua hirviölaumojen keskellä.

© Ursula Borg

ds_peli

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_text_separator title=”Info” title_align=”separator_align_center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

Gears of War: Judgment  7/10 ( Xbox 360)

Kehittäjä: Epic Games / People Can Fly
Julkaisija:Microsoft
Genre: Räiskintä
Julkaistu:
03/2013

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_separator][/vc_column][/vc_row]

Kommentit