Saving Mr. Banks (2013) ★★★

savingmrbanks

Disneyn herttaisella sokerikuorrutuksella päällystetty tarina Maija Poppasen päätymisestä valkokankaalle on outo yhdistelmä. P.L. Travers, nainen tarinan takana, on pistänyt sielunsa sekä lapsuutensa kirjaan äreästä pankkiirista sekä tämän lapsista. Toisaalla setä Aurinkoisena häärää Walt Disney, mies megaluokan viihdeyrityksen takana, joka esitetään ryhdikkäänä, ovelana mutta ennen kaikkea kansanmiehenä.

Tarina yksinkertaistaa Emma Thompsonin sähäkästi esittämän Traversin vakavaksi ja vaikeaksi vanhaksipiiaksi. Niinpä tarinasta tulee hyvinkin kliseinen rento mies – vaikea akka -tyylinen vastakkainasettelu, joka aiheuttaa ajattelevalle katsojalle närästystä. Tosiasiassa P.L.Travers oli paitsi kirjailija, myös runoilija sekä näyttelijä, joka kiersi kotimaassaan  Australiassa teatteriseurueen mukana nuoruudessaan. Myöhemmin nainen muutti Lontooseen, ryhtyi kirjailijaksi, adoptoi lapsen yksinään sekä vietti aikaansa tunnettujen runoilijoiden ja kirjailijoiden seurassa. Naisen tarina Maija Poppasesta on sävyiltään Disneyn tulkintaa synkempi ja syvempi. Tästä johtavatkin juurensa naisen haluttomuus antaa kirjaansa ”amerikkalaisen huttuteollisuuden kynsiin”. Tarina hukkaa idean siitä, miksi P.L. Travers oikeasti on niin vastahankainen. Viihde on viihdettä, ja sen Disney taitaa. Maija Poppanen on ihastuttava elokuva. Tanssivat pingviinit, unohtumattomat laulut sekä värikäs ja herttainen meininki ovat elokuvahistoriaa – mutta eivät se mitä runollinen ja syvällisempään pohdintaan taipuva Travers oli halunnut tarinallaan sanoa. Pohjimmiltaan oikea tarina elokuvan takana on hyvin lähellä viihdeteollisuuden nykytilaa ja laskelmoivuutta.

Traversin lapsuutta kartoitetaan takaumilla Australiasta. Renttuisen hurmaava Colin Farrell viinaan menevän mutta karismaattisen isän roolissa on osuva. Miehellä on valtava merkitys Traversin kuvaan maailmasta – tarina vääntää katsojalle rautalangasta miehen osuuden Maija Poppasen tarinassa. Isän tilan huonotessa paikalle liihottaa herttaisen äidin (Ruth Wilson) sisko, joka onkin ilmetty Poppanen. Kirjan ainekset ovat kasassa. Samalla takaumat ovat elokuvan parasta antia rehellisyydessään ja raakuudessaan. Niitä ei ole siloiteltu, siinä missä Disneyn henkilökuva on siloiteltu ketjupolttamisen piilottamista myöten. Toisaalta, Tom Hanks tekee nappisuorituksen sulavana miehenä joka haluaa pitää lupauksensa lapsilleen. Kirjasta on saatava elokuva, sekä käärittävä samalla hirvittävät summat rahaa.

savingmrbanks2

Tarina on köydenvetoa. Ovela Herra Disney tekee kaikkensa suostutellakseen vastahakoisen ja hankalan takakireän vanhanpiian puolelleen – antamaan luvan viihdyttää maailmaa. Kohtaukset etenevät juupas-eipäs -meiningillä, väliin tungetaan tunnettuja laulunkappaleita ja yritetään samalla kiristää katsojan itkukanavat auki. Parhaimmillaan tarina on legendaaristen lauluntekijöiden Robert ja Richard Shermanin astuessa areenalle. Jason Schwartzman ja B.J. Novak ovat hurmaavia, nokkelia ja toisinaan hupaisan hukassa kinastelevan pääparin välissä. Thompsonin ja Hanksin välinen kemia taas on kadoksissa; yleensä hurmaavan nokkela ja sarkastinen Thompson on kitkerän roolihahmon vaatteissa hukattu mahdollisuus.

Saving Mr. Banksin voi ottaa herttaisena ja hymyn huulille tuovana viihteenä – sellaiseksi se on tarkoitettu. Se naurattaa ja itkettää, mutta haluaa antaa samalla mielikuvan vakavasta draamasta. Sillä on omituinen taito ihastuttaa ja ärsyttää samanaikaisesti. Käsikirjoituksen ratkaisu lakaista tosiasioita maton alle, sekä päähahmon P.L. Traversin typistäminen kammottavan stereotypiseen vaikean naisen rooliin kertoo että kyseessä on tuoda iloa kansalle. Sen Disney osaa parhaiten, eikä lopputulos ole hullumpi. Kuitenkin mielenkiintoisesta tarinasta sekä omalaatuisesta naisesta olisi toivonut realistisempaa, arvostavampaa lopputulosta.

© Ursula Borg

[divider]INFO[/divider]

SAVING MR. BANKS  Ohjaus: John Lee Hancock
Käsikirjoitus: Kelly Marcel, Sue Smith
Pääosissa: Emma Thompson, Tom Hanks, Colin Farrell
Alkuperämaa: USA 2013
Genre: draama / Biographia / Komedia
IMDb

Kommentit