Wadjda – ja miksi feminismiä yhä tarvitaan

wadjda_featured

Orionin maaliskuun kuukauden elokuva on vieraskielisen elokuvan BAFTA-ehdokkuuden napannut, Venetsian ja Göteborgin elokuvafestivaaleilla palkittu ja Suomessa 2013 Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla nähty Wadjda.

Nuori tyttö haluaa polkupyörän. Voiko näin yksinkertaisesta aiheesta todella saada aikaan mielenkiintoisen ja yhteiskunnallisesti kantaaottavan elokuvan? Saudiarabialainen Haifaa Al-Mansour todistaa että voi. Hän on maansa ensimmäinen kansainvälisesti tunnetuksi noussut naispuolinen elokuvaohjaaja ja hänen ensimmäinen fiktioelokuvansa feministielokuva parhaimmillaan.

Elokuvan Wadjda on nuori tyttö (roolissaan hurmaava Waad Mohammed), joka häikäistyy nähdessään lähikaupassa vihreän polkupyörän. Hän ihailee koulumatkalla poikien pyöräilyä ja päättää säästää rahat oman pyörän ostamiseksi, ja pyytää naapurin poikaa (Abdullrahman Al Gohani) opettamaan häntä ajamaan. Hommassa on kuitenkin sellainen mutka, että Saudi-Arabiassa naiset eivät saa ajaa polkupyörällä, sillä sitä pidetään moraalittomana. Niinpä Wadjdan lähipiiri koulun johtoa myöten nousee tytön toivetta vastaan.

Lämminhenkinen ja koskettava elokuva kuvaa yllättävällä avoimuudella naisen asemaa Saudi-Arabiassa sekä orastavaa vapautumista patriarkaatin kahleista. Wadjda on tärkeä muistutus siitä, että kaikkialla maailmassa ihmisoikeudet ja sukupuolten välinen tasa-arvo eivät vielä ole kohdallaan. Feminismillä on edelleen työsarkaa oman yhteiskuntamme pienistä epäkohdista monien muiden maiden avoimena ammottaviin ihmisarvo-ongelmiin saakka. Elokuvan tarina kerrotaan hyvin arkipäiväisen asian -polkupyöräilyn- kautta, mikä ihmisläheisyydellään kasvattaa elokuvan yhteiskunnallista sanomaa.

Elokuvan Wadjda ei ole suuri kapinallinen, hän on ihan tavallinen kaapunsa alla salaa tennareita pitävä teinityttö, joka palavasti haluaa jotain itselleen. Hän tekee myönnytyksiä ja uhrauksia saadakseen toiveensa toteutettua, mutta aikuiset näkevät näissä toimissa kapinaa, jota Wadjda itse ei koe tekevänsä. Hän noudattaa sääntöjä ja tekee aikuisten toiveiden mukaan kuuliaisesti, mutta häntä rangaistaan, kun hän haluaa jotain itselleen. Wadjda on kuitenkin loistoesimerkki siitä, ettei hän luovuta vastarinnan edessä vaan hänestä kasvaa oman arkensa sankari, vahva nuoren naisen alku, joka kyseenalaistaa vanhat, älyttömiksi kokevansa säännöt ja kertoo sen myös muille.

Wadjdan kasvutarinan ohessa Al-Mansour kuvaa hienovaraisen kohteliaasti naisen asemaa Saudi-Arabiassa: Wadjdan äiti (Reem Abdullah) kamppailee pitääkseen tyttärensä toisaalla asuvan isän huomion perheessään, töihin matkaavat naiset joutuvat odottamaan miehen tarjoamaa kyytiä, peittämään itsensä julkisuudessa ja pitämään mölyt mahassaan. Aikuiset naiset ovat kasvaneet niin kiinni perinteisiin, että niiden uhmaaminen tuntuu vaikealta ja he pyrkivät kasvattamaan tyttärensäkin samaan muottiin. Silti heidänkin viileän pintansa alla velloo voimattomuudesta kumpuava kapina ja tyytymättömyys.

Wadjda on monikerroksellisuudessaan taitava elokuva. Se on yhtä aikaa lämminhenkinen ja toiveikas nuoren tytön kasvutarina ja -varsinkin tuotantomaansa huomioon ottaen- erittäin rohkeasti yhteiskunnallisesti kantaa ottava feministielokuva. Se sekoittaa sopivassa suhteessa lempeää huumoria ja tiukkaa draamaa. Tulos on ajatuksia herättävä, mutta samalla mieltä lämmittävä tarina tytöstä, joka tekee kaikkensa saadakseen polkupyörän.

© Päivi Laajalahti

KAVI esittää elokuvan maaliskuussa 2014 neljästi: 4.3., 15.3., 19.3. ja 28.3.

[divider]INFO[/divider]

WADJDA Ohjaus ja käsikirjoitus: Haifaa Al-Mansour
Pääosissa: Waad Mohammed, Reem Abdullah
Alkuperämaa: Saudi-Arabia / Saksa 2012
Genre: Draama
IMDb

Kommentit

Tags from the story
,