Iranilaisen Asghar Farhadin vuonna 2011 ohjaama Nader ja Simin: Ero tarjosi kiehtovan ja alleviivaamattoman katsauksen iranilaiseen kulttuuriin avioparin monia mutkia läpi käyvän eroprosessin kautta. Farhadi vakuutti tuolloin niin Berliinin elokuvajuhlien, Amerikan elokuva-akatemian että Golden Globen tuomariston ja elokuva palkittiin niissä vuoden parhaana (amerikkalaisissa gaaloissa parhaana vieraskielisenä elokuvana).
Menneisyys jatkaa ohjaajan aikaisempaa elokuvaa
Menneisyys on tarinallisesti kuin suora jatkumo Naderin ja Siminin avioerolle, tosin elokuvan hahmot ovat eri. Neljän vuoden erossa asumisen jälkeen Ahmad (Ali Mosaffa) saapuu Iranista entisen vaimonsa Marien (The Artistista tuttu Bérénice Bejo) luokse parin entiseen kotiin Pariisiin viemään avioeroprosessin päätökseen. Marie on nimittäin löytänyt uuden miehen, Samirin (elokuvassa Profeetta vakuuttanut Tahar Rahim) ja on aikeissa mennä tämän kanssa naimisiin.
Eropapereiden allekirjoitus onnistuu yllättävänkin kivuttomasti, mutta muu arki ympärillä uhkaa kaatua kolmikon niskaan. Marien teini-ikäinen tytär Lucie (Pauline Burlet) kipuilee ja kantaa mukanaan kalvavaa salaisuutta. Samirin nuori poika Fouad reagoi tilanteeseen 5-vuotiaan logiikalla, potkimalla ovia ja karkaamalla kotoa. Ulkopuoliseksi jäävä Ahmad yrittää purkaa tilannetta samalla kun joutuu itse käymään läpi avioeron ja entisen vaimonsa uuden suhteen herättämiä tunteitaan.
Menneisyys on laadukkaasti toteutettu
Farhadi on mestari kertomaan tarinaansa pienin elein, välillä jopa lähes trillerimäisesti huijaamaan katsojaansa luulemaan jotain muuta ja lopulta ihan pienellä liikkeellä kääntämällä tapahtumien kulkua toiseen suuntaan. Muutokset ovat äärimmäisen hienovaraisia, mikä tekee elokuvan tapahtumista yhtä epästabiileja kuin oikea elämäkin on. On kuin tarina tasapainottelisi keinulaudalla, valmiina keikahtamaan kumpaan tahansa suuntaan ja sitten tasapaino taas löytyy, hetkeksi. Tämä pitää katsojan hereillä koko ajan, sillä nurkkien takana vaanii uusia asioita, jotka mutkistavat Marien ja Ahmadin eroa.
Nimestään huolimatta Menneisyys ei suoranaisesti kurki menneisyyteen, sillä esimerkiksi takaumia ei elokuvassa käytetä lainkaan. Tarina elää tässä hetkessä, mutta menneisyydessä tehdyt valinnat, hyvät ja huonot, vaikuttavat kaikkeen siihen mitä tänä päivänä tapahtuu. Tästä huolimatta, menneisyyttä emme voi muuttaa ja voimme vain vaikuttaa siihen, mitä päätämme tehdä tänään. Tätä elokuvan henkilöt käyvät läpi elämässään kantapään kautta. Tuloksena on erittäin murheellisia tilanteita ja sieluun saakka liikuttavaa perhedraamaa.
Menneisyys kuvaa erittäin arkisia asioita, mutta Farhadi onnistuu loistavien näyttelijöidensä avustuksella tekemään elokuvasta kaikkea muuta kuin arkisen. Tarinan jännärimäisestä tasapainoilusta huolimatta Menneisyys on tutkielma perheen sisäisistä ihmissuhteista ja siitä, miten pienikin asia voi vaikuttaa myöhemmin isosti. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, eikä tasapainoilu lopu siinäkään vaiheessa, kun lopputekstit lähtevät pyörimään. Loppukuva on pysäyttävä.
Dvd:llä ei ole mukana lainkaan lisämateriaaleja.
- Menneisyys, 4 tähteä
- Ohjaus: Asghar Farhadi
- Käsikirjoitus: Asghar Farhadi
- Pääosissa: Bérénice Bejo, Ali Mosaffa, Tahar Rahim, Pauline Burlet
- Alkuperämaa: Ranska / Italia / Iran
- Genre: Draama